خلیفه: به شایستگی بچه‌ها ایمان دارم/ از عسکری تشکر میکنم و برایش آرزوی موفقیت دارم

سیدنعمت خلیفه سرمربی تیم تکواندو دانشگاه آزاد گفت: به شایستگی بچه‌های‌مان ایمان دارم چراکه در حضور تیم‌های خوب کره جنوبی، روسیه و ترکیه در اولین حضور خود به مقام نایب قهرمانی رسیدند.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون تکواندو، سید نعمت خلیفه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، در خصوص عملکرد دانشگاه آزاد در رقابت‌های جام جهانی تکواندو اظهار داشت: فدراسیون جهانی تکواندو در سالیان اخیر به شدت روی مسابقات تیمی مانور می‌دهد و هر ساله نیز سبک و سیاق مسابقات را تغییر و به نوعی تکمیل می‌کند تا مخاطب بیشتری جذب شود. مسابقات میکس چند سالی است که برگزار می‌شود و حتی قرار است در المپیک 2020 توکیو به صورت نمایشی باشد و در المپیک 2024 رسماً وارد المپیک شود.

وی عنوان کرد: امسال برای اولین بار بود که ما در رقابت‌های میکس شرکت کردیم. شرایط برگزاری مسابقات میکس این‌گونه است که وقتی یک بازیکن از زمین خارج می‌شود باید با هم‌تیمی خود دست بدهد، اما به دلیل مسائل شرعی و دینی، دختران ما نمی‌توانستند با پسران دست بدهند. برای حل این مشکل سیدمحمد پولادگر رییس فدراسیون تکواندو کشورمان تلاش زیادی انجام داد که از فدراسیون جهانی تکواندو تنها برای تیم ایران مجوزی را دریافت کند تا این کار انجام نشود و بازیکنان هنگام تعویض با قرار گرفتن روبه‌روی هم دست خود را بدون تماس با هم بالا ببرند.

سرمربی تیم تکواندوی دانشگاه آزاد درباره عملکرد تیم میکس تیمی و کسب عنوان نایب قهرمانی گفت: مسابقات خیلی خوبی را پشت سر گذاشتیم و موفق شدیم با شکست تیم قدرتمند روسیه که در سه سال اخیر قهرمان مسابقات میکس شده بود به دیدار فینال صعود کنیم. در فینال نیز با تیم چین تا راند دوم 23-23 پایاپای پیش رفتیم، اما جایی که استفاده از پرچم و زنگ نقش زیادی در بازی داشت دچار مشکل شدیم.

خلیفه خاطرنشان کرد: فدراسیون جهانی تکواندو در تکمیل قانون مسابقات این دوره اعلام کرده بود که در بحث جنسیت یک بازیکن باید 20 ثانیه در زمین حضور داشته باشد. دختران چینی از ما قوی‌تر و از لحاظ قدی بلندتر و هر دو قهرمان المپیک بودند، اما پسران ما بر این تیم چربش داشتند. در نهایت بی‌تجربگی بازیکنان، قدرت بیشتر دختران چین و خرابی سیستم زنگ مسابقات باعث شد نایب قهرمان شویم. تیم چین در مسابقات جام جهانی و گرنداسلم در چهار سال اخیر قهرمان بلامنازع بوده است.

وی درباره تغییر قوانین کسب سهمیه المپیک گفت: شب قرعه‌کشی اعلام کردند تیم اول تنها مجوز حضور در المپیک آزمایشی را دریافت می‌کند که من به این موضوع اعتراض کردم. مسئولان فدراسیون جهان گفتند تیم اول مسابقات جام جهانی، تیم قهرمان مسابقات هنرهای رزمی در کره جنوبی و دو تیم برتر رنکینگ مسابقات مجوز المپیک آزمایشی را دریافت می‌کنند که من به این موضوع اعتراض کردم. البته ما هنوز شانس کسب سهمیه المپیک میکس تیمی را داریم.

سرمربی تیم تکواندوی دانشگاه آزاد در مورد مبنای انتخاب بازیکنان تیم میکس گفت: برای مسابقات میکس فدراسیون جهانی وزن تعیین کرده بود. قرار بود هر تیم از دو بازیکن پسر با مجموع 160 کیلوگرم به همراه دو بازیکن دختر با مجموع وزن 135 کیلوگرم تشکیل شود. در بخش دختران سنگین وزن خوب نداشتیم و از مهرو کمرانی سرمربی تیم ملی بانوان درخواست کردیم دو بازیکنی را که به این سیستم می‌خورد را معرفی کند. کیمیا همتی انصافاً عالی بود و جواب داد. کیمیا علیزاده نیز خوب بود و تا دیدار فینال حتی یک امتیاز  از دست نداد. علیزاده بعد از یک سال و نیم دوری از مسابقات برگشته بود و عملکرد مناسبی داشت. در فینال نیز غافلگیر شد و در یک صحنه‌ 9 امتیاز از دست داد و از لحاظ روانی به‌هم ریخت.

خلیفه با اشاره به مشکل سیستم الکترونیکی در دیدار فینال به تسنیم گفت: در راند سوم دیدار با چین هر چه ما زدیم حتی یک امتیاز هم ثبت نشد. از ابتدای راند سوم نیز درخواست تست سیستم الکترونیکی را دادم که موافقت نشد. در امتیاز 24 مسابقه متوقف شد و عرفان ناظمی هرچه  ضربه سر و تنه زد هیچ امتیازی ثبت نشد.

وی افزود: به شایستگی بچه‌های‌مان ایمان دارم که در حضور تیم‌های خوب کره جنوبی، روسیه و ترکیه در اولین حضور خود به مقام نایب قهرمانی رسیدند. باید بپذیریم برگ برنده تیم میکس، پسران هستند و دختران ما در سطح دنیا مطرح نیستند. در دیدار با روسیه زنگ را ما گرفتیم و تعیین کننده جریان بازی شدیم، اما با خراب شدن زنگ در بازی با چین، آنها تعیین کردند ما چه کسی را به میدان بفرستیم. نکته مهم در مسابقات تیمی این است که شما تعیین کنید چه بازیکنی مقابل‌تان قرار بگیرد.

سرمربی تیم تکواندوی دانشگاه آزاد در پاسخ به این سؤال که به نظر می‌رسد قهرمانی در مسابقات تیمی در سالیان اخیر برای ما به راحتی کسب شده است، گفت: واقعاً قهرمانی در این مسابقات راحت نیست. در بازی با کره جنوبی در ثانیه‌های پایانی بازی را برگردانیم و در 20 ثانیه آخر 15 امتیاز عقب بودیم که موفق شدیم 71 بر 68 به برتری برسیم. در دو دوره گذشته در فجیره و ساحل عاج نیز 31 بر 30 روسیه را با تمام بازیکنان نامدارش به سختی بردیم. در مسابقات تیمی باید به شکل واقعی یک تیم بود و توازن داشت.

خلیفه با اشاره به دستاورد بزرگ فدراسیون در تغییر قوانین مسابقات میکس گفت: بهترین تیم‌های دنیا به مسابقات جام جهانی دعوت می‌شوند و برای دعوت تیم میکس ایران  به مسابقات جهانی با توجه به عدم سابقه ما در این بخش، فدراسیون تکواندو تلاش زیادی انجام داد. تلاش دیگر فدراسیون تغییر قوانین به خاطر مسائل شرعی و دینی ما بود که با اعتراض کشورها مواجه شد که چرا فقط برای ایران باید قانون  تغییر کند.

سرمربی تیم تکواندوی دانشگاه آزاد گفت: مجاب کردن فدراسیون جهانی برای تغییر قوانین میکس بزرگ‌ترین دستاورد فدراسیون تکواندو بود که باعث شد یک قانون جهانی تنها به خاطر ایران مستثنی شود. ترکیه‌ای‌ها و مصری‌ها هم مسلمان هستند، اما با هم‌تیمی پسر خود دست می‌دهند. ما تنها کشور شیعه در دنیا هستیم که تابع شرع و قوانین هستیم و تغییر قوانین فدراسیون جهانی به خاطر مسائل دینی کاری بزرگ از سوی فدراسیون بود. این رایزنی باعث شد در مسابقات میکس شرکت کنیم و در اولین حضور خود به عنوان نایب قهرمانی جهان برسیم.

خلیفه با اشاره به تعامل تیم ملی تکواندو و دانشگاه آزاد گفت: زمانی که قرار شد در این مسابقات شرکت کنیم در راستای برنامه‌ریزی فدراسیون و تیم ملی با فریبرز عسکری سرمربی تیم ملی جلسه‌ای برگزار کردیم. میرهاشم حسینی و آرمین هادی‌پور بازیکن تیم دانشگاه آزاد هستند، اما بعد از جلسه با عسگری، سرمربی تیم ملی به این نتیجه رسید آنها در این مسابقات حضور نداشته باشند و از سایر بازیکنان استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: اسامی بازیکنان  را با هماهنگی عسکری انتخاب کردیم و برای  عدم اختلال در برنامه‌های تیم ملی جهت حضور در گرندپری که هدف اصلی است، با وفاق و همدلی تصمیم گرفتیم. باید از فریبرز عسکری به خاطر این تعامل تشکر کنم و امیدوارم در کارش موفق باشد. همچنین باید به فرهادیان به عنوان رئیس سازمان تیم‌های ملی به خاطر ایجاد تعامل و وفاق بین کادر فنی و بقیه مربیان دست مریزاد بگویم.

خلیفه گفت: از پولادگر به خاطر مدیریت خوب و همدلی جامعه تکواندو تشکر ویژه‌ای دارم و امیدوارم این همدلی ادامه داشته باشد تا بتوانیم بهترین نتیجه را در کسب سهمیه المپیک در گام اول و در نهایت المپیک به دست بیاوریم. افتخار ما تکواندو ایران است و فرقی نمی‌کند خلیفه یا عسکری در رأس باشند. مهم باید جایگاه تکواندوی ایران باشد. از افراد دوست‌نما خواهش می‌کنم آب در آسیاب دشمن نریزند و خردجمعی را جایگزین نگاه شخصی کرده و مشکلات خود را با هر شخصی حل کنند و دیگر مسائل را آمیخته نکند

  • 08:24
  • 1398/06/06
  • 24184