ایران و چین پیشگامان تکواندو تیمی در المپیک توکیو

موفقیت های تکواندوی ایران در شرایطی با کسب سهمیه رقابت های تیمی آزمایشی المپیک توکیو ادامه یافت که این پیروزی می تواند سرآغازی برای درخشش در بخش تیمی المپیک های بعدی باشد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون تکواندو، بر اساس پیشنهاد فدراسیون جهانی تکواندو و تایید کمیته بین‌المللی المپیک(IOC) در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو برای نخستین بار رقابت‌های تیمی تکواندو به صورت آزمایشی برگزار می شود و احتمالا این مسابقات در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ به طور رسمی ادامه پیدا می کند؛ در این راستا کسب سهمیه توسط تیم ایران را می توان پیش درآمدی برای افتخار آفرینی در بخش تیمی المپیک ۲۰۲۴ به بعد دانست.

این توانمندی را تکواندوی کشورمان در بخش انفرادی (کیوروگی) به خوبی ثابت کرده است، هم در سال های 1998 تا سال 2000 که تکواندو به صورت آزمایشی در المپیک حضور داشت و هم در سال های پس از آن که این رشته رسما المپیکی شد، تکواندوی ایران جزو سرآمدان این ورزش در دنیا و پای ثابت مدال آوری برای ورزش کشور در این رویداد بزرگ بوده است.

فدراسیون های بین المللی رشته های  مختلف ورزشی همواره برای جلب نظر کمیته بین المللی المپیک به منظور باقی ماندن در بازی های المپیک یا حضور در بزرگ ترین رویداد ورزشی جهان تلاش می کنند. فدراسیون جهانی تکواندو نیز از این قاعده نانوشته و عرف بین المللی ورزش دنیا مستثنا نیست.

سرمایه گذاری کشورهای مختلف در بخش کیوروگی در سال های اخیر گسترش یافته و بسیاری کشورها برای کسب سهمیه المپیک در این رشته تلاش می کنند اما فدراسیون جهانی تکواندو نه تنها به وضع موجود بسنده نمی کند بلکه تلاش دارد حضوری پر رنگ تر در عرصه المپیک داشته و پومسه و مبارزات تیمی را نیز در لیست المپیک بگنجاند؛ حضور آزمایشی رقابتهای  تیمی در  المپیک توکیو در همین مسیر است که کسب جواز حضور در این رویداد مهم برای کشور ما به عنوان یکی از قدرت های برتر تکواندوی دنیا قطعا خوشایند است.

ایران از قدرت های تیمی تکواندو

فدراسیون جهانی تکواندو در شرایطی طی دهه های اخیرهمگام با رقابتهای جهانی(انفرادی) این ورزش، پیکارهای جام جهانی را هم به صورت تیم به تیم بنیان نهاد که تکواندوی ایران در این بخش نیز همواره یکی از مدعیان بوده است و درخشش ایران در این عرصه با وجود سیر تاریخی تغییر قوانین و شیوه برگزاری این رقابت ها ادامه یافته است.

 یکی از ایده های فدراسیون جهانی برای جلب نظر کمیته بین المللی المپیک، برگزاری رقابتهای ترکیبی با حضور چهارتکواندوکار( دو زن و دو مرد) بود که با استقبال این کمیته مواجه شد و به صورت آزمایشی در المپیک توکیو اجرا می شود.

این شیوه جدید برگزاری رقابتهای تیمی نیز با قدرت نمایی ایران مواجه شد و همگان شاهد بودند که تیم ایران در جام جهانی تیمی نایب قهرمان و در مسابقات هنرهای رزمی قهرمان شد و سهمیه بازی های تیمی توکیو را کسب کرد.

 از رقابت های تیمی تکواندو چه می دانید؟

فدراسیون جهانی رقابتهای جام جهانی 2019 - چین و مسابقات هنرهای رزمی 2019 را کارزاری به منظور کسب سهمیه مسابقات تیمی بازی های المپیک 2020 قرار داد.

در این مسابقات هر تیم می‌بایست حداقل 4  و حداکثر 5 تکواندوکار در ترکیب خود داشته باشد که یک ورزشکار به عنوان نفر ذخیره اعلام می‌شود و 2 هوگوپوش مرد با یکدیگر و 2 تکواندوکار زن نیز با هم مبارزه می کنند.

مسابقات در 4 راند (4، 3، 4 و 4 دقیقه‌ای) با یک دقیقه استراحت بین هر راند برگزار خواهد شد که در راند اول 4 هوگوپوش به ترتیب اوزان (از سبک به سنگین) هر کدام یک دقیقه مبارزه می‌کنند؛ راند دوم 3 ورزشکار انتخاب شده به ترتیب انتخابی که 30 دقیقه پیش از شروع مبارزه توسط مربی انجام شده است، روی شیاپ‌چانگ می‌روند و در دو راند پایانی نیز 4 تکواندوکار با امکان حداکثر 12 بار جا به جایی در هر راند مبارزه خواهند کرد.

جمع امتیازات در 4 راند برنده مسابقه را مشخص خواهد کرد. در صورت تساوی، مبارزه به راند طلایی کشیده خواهد شد و هر تیم که 4 امتیاز اول را کسب کند، برنده بازی است. تیمی که در مجموع 40 اخطار بگیرد، بازنده مسابقه اعلام می شود.

بازیکن ذخیره تنها بعد از راند اول می‌تواند جایگزین بازیکنان اصلی شود؛ در صورتی که تیم به دلیل آسیب دیدگی بازیکن در راند اول 3 نفره شود، می‌تواند با 3 نفر به مبارزه ادامه دهد اما 10 امتیاز به تیم حریف تعلق می‌گیرد و اگر نفرات تیم کمتر از 3 نفر شود تیم مذکور رد صلاحیت خواهد شد. در مجموع وزن چهار ورزشکار باید 295 کیلوگرم یا کمتر باشد اما ممکن است این قوانین در بازی های المپیک تغییر کند.

 نایب قهرمانی تیم ایران در جام جهانی و قهرمانی در مسابقات هنرهای رزمی

تیم مشترک مردان و زنان ایران در جام جهانی چین نایب قهرمان شد. این تیم با ترکیب عرفان ناظمی، امیرمحمد بخشی، کیمیا علیزاده و کیمیا همتی و سرمربیگری  سید نعمت خلیفه در بخش مردان و  مهرو کمرانی در بخش زنان، در گام نخست ساحل عاج را در یک مبارزه یک طرفه 47 بر 13 شکست داد. در ادامه برابر روسیه در یک مبارزه نزدیک صاحب  برتری 41 بر 38 شد و به دیدار نهایی صعود کرد و در فینال برابر تیم کشور میزبان (چین) با قبول شکست 50 بر 26 به نشان نقره دست یافت.

تیم کشورمان در دومین دوره مسابقات هنرهای رزمی 2019 در بخش کیوروگی (تیمی مشترک) بر سکوی قهرمانی ایستاد . این تیم در حالی تیم قدرتمند روسیه را طی پیکار نهایی، 26 بر 14شکست داد که برای فینالیست شدن، کره جنوبی را 28 بر 11، چین تایپه را 23 بر 16 و مراکش را 16 بر 13 شکست داده بود.

امیرمحمد بخشی، عرفان ناظمی، کیمیا همتی و کیمیا علیزاده ترکیب تیم ایران در این رویداد را تشکیل دادند.

هدایت این تیم در گروه مردان به‌عهده وحید عبداللهی و در گروه دختران به‌عهده مهرو کمرانی بود.

ایران و چین پیشگامان مبارزات تیمی تکواندو در المپیک

به دنبال برگزاری این دو رویداد، اعلام شد تیم های ایران و چین جواز حضور در مبارزات تیمی آزمایشی المپیک توکیو را کسب کرده اند، این در حالی است که چگونگی انتخاب و در مجموع تعداد تیمهای شرکت کننده قطعی نشده است؛ رقابت هایی که مثل همه مسابقات آزمایشی در المپیک، نتایج آن در جدول نهایی توزیع مدال ها لحاظ نخواهد شد. اصولا جنبش المپیک از چنان جایگاه و اعتباری برخوردار است که صرف کسب سهمیه ورودی آن برای هر ورزشکاری افتخار محسوب می شود چراکه مرکز رویارویی نخبگان ورزش دنیاست.

با توجه به چنین انگیزه ای، میان ورزشکاران سراسر دنیا، طبیعی است که فدراسیون های بین المللی به قولی برای داغ ماندن تنور ورزش خود و توسعه آن در دنیا، همواره در راستای بقاء، تثبیت یا شرکت در المپیک تلاش کنند و حتی  حضور آزمایشی در معتبرترین رویداد ورزشی جهان نیز برای آنها افتخار و فرصت محسوب می شود.

استدلال فدراسیون های بین المللی برای حضور در المپیک، می تواند جذاب بودن ورزش مربوطه، روح جوانمردی، مبارزه عادلانه، گستره جغرافیایی آن ورزش، مورد توجه بودن آن و فاکتورهایی نظیر ترویج روحیه برابری و دوستی و صلح که ذیل منَشور المپیک تعریف شده اند، باشد.

پس از حضور آزمایشی این ورزش ها، ارزیابی های لازم از طرف کمیته بین المللی المپیک از نقطه نظر فاکتورهایی از این دست و بازخورد حضور آزمایشی این ورزش ها صورت می گیرد و تصمیمات لازم برای المپیک یا المپیک های بعدی گرفته می شود؛ و این گونه نیست که یک ورزش به راحتی بتواند المپیکی شود. گاه چند دوره المپیک سپری شده و ورزش های بسیاری در صف انتظار تایید احتمالی از طرف کمیته بین المللی المپیک برای حضور رسمی در بازی های المپیک می مانند.

  • 12:29
  • 1398/06/16
  • 57527