تکواندوکار اردنی؛

الشراباتی: برای کشورم افتخارآفرینی می‌کنم

صالح الشراباتی جوان 21 ساله اردنی، از سال 2016  وارد دنیای تکواندو شده است و موفقیت خود را مدیون تشویق‌های مادرش می داند. شیطنت های دوران نوجوانی باعث شده مادر دستش را بگیرد و به سالن تکواندو ببرد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون تکواندو، فینال مسابقات گرندپری بلغارستان 2019 در وزن 80- کیلوگرم بسیار دیدنی بود.

در وزن سوم المپیکی، تکواندوکاران نامداری از جمله میلاد بیگی از آذربایجان، چیک سیسه از ساحل عاج و ماکسیم خراماتکف از روسیه حضور دارند اما دراین وزن و در فینال رقابت‌های بلغارستان، صالح الشراباتی اردنی و عیسی سیف از مصر برای به دست آوردن طلا به روی شیاپ چانگ قدم گذاشتند و رقابت حساسی را به نمایش گذاشتند.

مبارز مصر قد بلندی دارد، اما اردن هم هوگوپوش قدرتمندی در این وزن پرورش داده است.

صالح در خصوص مبارزه با نماینده مصر گفت: من و سیف بارها با هم رقابت داشته‌ایم و پنجمین مرتبه بود که مقابل هم قرار می‌گرفتیم. یکدیگر را خوب می شناسیم و تکنیک‌ها را خوب آنالیز کرده‌ایم. عیسی قد بلندی دارد و با پاهای کشیده‌اش می تواند به‌راحتی به سر من ضربه وارد کند. البته به شرطی که من این اجازه را به او بدهم!

فینال وزن 80- کیلوگرم گرندپری صوفیه

راند اول با ضربات و حملات و دفاع خوب هر دو طرف با نتیجه صفر بر صفر به پایان رسید.

صالح در راند دوم تغییر روش داد و با دو ضربه به سر حریف امتیازهای خوبی گرفت. گرچه عیسی با یک ضربه، 5 امتیاز از دست رفته‌اش  را بازگرداند و صالح هم با یک  ضربه چرخشی قصد امتیاز گیری داشت، اما امتیازی از این ضربه حاصل نشد و نتیجه 6 بر 5 به سود الشراباتی به پایان رسید.

تکواندوکار اردنی در مورد ضربه چرخشی  که به صورت سیف وارد کرده بود گفت: من همیشه از این ضربه امتیاز می‌گرفتم، اما نمیدانم چرا این بار امتیازی به من تعلق نگرفت.

در راند سوم، تکواندوکار مصری با یک ضربه چرخشی، امتیازاتش را به 8 رساند و سپس با یک ضربه دیگر اعداد تابلو را به نفع خود بالاتر برد. کار هوگوپوش اردنی کمی سخت شد. با یک حمله به موقع دیگر، امتیاز مصر به 10 رسید. بازیکن قوی اردن به تلاش بیشتری نیاز داشت.

دقایق پایانی مبارزه، صالح با حملات پیاپی امتیازاتش را به 9 رساند و سرانجام ضربه نهایی خود را زد و تابلوعدد 12- 10 را به نفع بازیکن اردن نشان داد و صالح الشراباتی پیروز شیاپ چانگ فینال وزن منفی 80 کیلوگرم مردان در رقابت‌های گرندپری صوفیه بلغارستان شد.

صالح الشراباتی روی زمین زانو زد، دست‌هایش را به سمت آسمان  برد و پیروزی کشورش را این گونه جشن گرفت؛ مدال طلا شایسته او بود.

صعود اردن

جوان 21 ساله اردنی، از سال 2016  وارد دنیای تکواندو شده است و موفقیت خود را مدیون تشویق‌های مادرش می داند. شیطنت های دوران نوجوانی باعث شده مادر دستش را بگیرد و به سالن تکواندو ببرد.

فریس الاصاف، مربی صالح معتقد است: اوایل کمی تنبلی می کرد و به حرف‌های من گوش نمی داد، اما الان تکواندو را جدی گرفته و طبق برنامه پیش می رود. همین تغییر رویه او را به مدال طلا رسانده است.

سالی که صالح به این ورزش قدم گذاشت، سال تاریخی و پرافتخاری برای تکواندوی اردن بود. گرگ بیابان، احمد ابوغاش اردنی مدال خوشرنگ طلای المپیک ریو 2016 را به گردن آویخت و اردن را غرق در شادی کرد.

تا آن زمان، کمتر کمربند سیاهی می‌دیدی  که به کمر هوگوپوشان اردنی بسته شود؛ اما از 2016 به بعد، استقبال جوانان و نوجوانان اردنی از این رشته  ورزشی  به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرد.

الاصاف که مربی ابوغاش هم هست اعتقاد دارد: شاید فوتبال، ورزش اول بیشتر کشورهای دنیا باشد؛ اما در اردن تکواندو در اولویت است نه فوتبال. بچه های این کشور بلافاصله بعد از مدرسه به باشگاه رفته و تکواندو کار می کنند.

بر اساس گفته الاصاف، فدراسیون تکواندو اردن قصد دارد در المپیک نوجوانان 2022 سنگال، با معرفی نسل جدید خود افتخارآفرینی کند و دو مدال طلا  تصاحب کند.

او افزود: در المپیک 2020 توکیو نیز امیدواریم 3 تکواندوکار از این کشور واجد شرایط  حضور در المپیک شوند و بلیت پرواز به سمت پایتخت ژاپن را به دست بیاورند.

الشراباتی امید دارد المپیکی شود، اما فعلا شانس حضورش در میان اعزامی های توکیو قطعی نشده است.

علی الاسمر، مدیر اجرایی کمیته ملی المپیک اردن می گوید: تمام امید ما به فینال گرندپری مسکو است و باید دید الشراباتی در این رقابت‌ها می تواند صلاحیت خود را به اثبات برساند و امتیازات لازم برای کسب سهمیه المپیک را کسب کند یا خیر؟

 الاسمر ادامه داد: تیم ملی اردن اواخر سال 2017 تمرینات و اردوهای آماده سازی برای المپیک 2020 را آغاز کرد. در واقع خیلی دیرتر از سایر تیم‌‎ها شروع کردیم و اولین حضور ما گرند پری سال 2018 بود. با این حال، نتایج خوبی کسب کرده ایم و امیدوار کننده است. چهار بازیکن برتر در میان اعضای تیم ملی کشورمان داریم و همه تلاش می کنند کارنامه افتخارات اردن را پربارتر کنند.

یکی از امیدهای تیم تکواندو اردن، صالح الشراباتی، دارنده مدال طلای گرندپری است که اعتماد به نفس بالایی دارد و ایمان دارد بهترین تکواندوکار در وزن خودش یعنی وزن سوم المپیکی است و از خدا می خواهد او را یاری کند.

هوگوپوش اردنی می گوید: من خودم را به چالش می‌کشم. اگر بتوانم نفس خودم را شکست دهم، در میدان مبارزه هم پیروز خواهم بود. خیلی ها آرزوی به زمین خوردن مرا دارند، اما من پاسخ همه شان را خواهم داد.

  • 09:34
  • 1398/08/19
  • 13509