تاثیر ورزش بر جنبه‌های گوناگون فردی

ورزش، بر جنبه های گوناگون فرد اثرمی گذارد. حرکات ورزشی، از یکسو قدرت و توانایی جسمانی ورزشکار را افزایش می دهد و از سوی دیگر، باعث سلامت بدن انسان می شود

هفته تربیت بدنی همه ساله از ۲۶ مهر تا دوم آبان به منظور آشنایی جامعه با اهمیت و اثرات کاربردي ورزش در زندگی فردی و اجتماعی، اشاعه و توسعه و ترویج ورزش در خانه و خانواده و هدایت و ارشاد جامعه به ورزش‌های همگانی برگزار می‌شود.

در میان کشورهای مشرق زمین، ایران، تنها کشوری بود که در نظام تعلیم و تربیت خود، بیشترین اولویت را به تربیت بدنی و ورزش می‌داد. در یکی از کتاب‌های باستانی آمده است: ورزش در ایران باستان، با هدف سلامت، شادابی و آماده بودن برای دفاع از وطن پا گرفت و هدف اصلی آن، تربیت جوانان بود.

توجه به ورزش و تلاش بر توسعه آن در میان همه اقشار جامعه، به دلیل آثار سودمندی است که از این کار به دست می آید؛ چون ورزش مایه پرهیز از بیکاری، مبارزه با کسالت و تنبلی، افزایش توانایی‌های جسمی و روحی، شجاعت، سلامت جسمانی و فکری و نیز وسیله‌ای برای جمع گرایی و اجتماعی شدن است.

ورزش، بر جنبه‌های گوناگون فرد اثر می‌گذارد. حرکات ورزشی، از یکسو قدرت و توانایی جسمانی ورزشکار را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر، باعث سلامت بدن انسان می‌شود؛ نعمتی که به تعبیر امام علی علیه السلام از زیادی مال بهتر است. ورزش همچنین به تعادل جسم و جان آدمی می‌انجامد. با ورزش، انسان از روحی با نشاط برخوردار می‌شود و روح با نشاط، بدن را سرشار از طراوت و شادابی می‌سازد و البته بدن سالم هم، روح و جان را در دست یابی به مدارج کمال یاری می‌رساند.

آثار روانی ورزش

ورزش، همان طور که بر جسم آدمی تأثیر می‌گذارد، بر روح و روان او هم تأثیر دارد. یکی از نتایج مفید ورزش بر روی شخصیت افراد، افزایش اعتماد به نفس است. ورزشکاران موفق، خود ساخته بوده و در برابر مشکلات، مقاوم تر هستند. از دیگر نتایج روانی ورزش، افزایش شور و نشاط ورزشکار و امید به آینده اوست. آدمی، با ورزش کمتر به دام وسوسه و گناه می افتد و به عادت‌های زشت، مثل اعتیاد دچار نمی‌شود. از دیگر آثار روانی ورزش، ویژگی ضدّ خمودگی و افسردگی آن است. ورزش، ورزشکار را سرزنده ساخته و او را در برابر دل‌مردگی بیمه می‌کند.

ورزش تكواندو:

ت: به معني ضربه زدن شكستن با پا

كوان: به معني ضربه زدن شكستن با دست

دو: راه، روش و هنر

تكواندو یک هنر است. هنری برتافته از دل یک ورزش ناب و با اصالت. هنری برای زندگی، قهرمانى و سلامت.  رشته‌ای که اگرچه خاستگاه آن برگرفته از رزم و مبارزه مي باشد اما هدف آن سلامت و ارتقا كيفيت زندگى است.  از همین رو تكواندو را یک هنر می‌دانند که در آن آرامش روح و تن نهفته شده است. ورزشى كه در اجرای آن نظم، ترتیب، استقامت، قدرت و زيبايى جایگاه ویژه‌ای دارد. تكواندو با این مولفه‌ها همان هدفی را دنبال می‌کند که اصل وجودی ورزش است. یعنی تربیت بدنی و سلامت روح و تن. در هفته تربیت بدنی این هنر را پاس می‌داریم.  

تكواندو براى سلامتى، تكواندو براى زندگى، تكواندو براى قهرمانى

دكترسیدنعمت خلیفه
دکترای تربیت بدنی و علوم ورزشی و عضو هيات علمي دانشگاه

  • 10:32
  • 1399/08/02
  • 175912