عسکری: سال پرترافیکی را پیش‌رو داریم/ در ترکیب قهرمانی آسیا تغییری ایجاد نمی‌کنیم

فریبرزعسکری سرمربی تیم‌ملی تکواندو گفت: سال پرترافیکی را پیش‌رو داریم؛ سالی که باید در مسابقات قهرمانی آسیا، بازی‌های المپیک و قهرمانی جهان حضور پیدا کنیم. رقابت‌های جهانی با فاصله کمی از المپیک توکیو برگزار خواهد شد که برای شرکت در آن برنامه داریم.

کرونا در سال 1399 برای همه مردم جهان شرایط ویژه‌ای را رقم زد اما در بخش ورزش، بزرگ ترین رویداد را دستخوش تعویق کرد و ورزشکاران رشته‌های مختلف که خود را برای حضور در بازی‌های المپیک 2020 – توکیو آماده می‌کردند، دچار سردرگمی شدند. علاوه بر این رویداد رقابت‌های دیگر هم به تاخیر افتاد و به نوعی ورزش تعطیل بود.

تیم ملی تکواندو کشورمان که توسط آرمین هادی‌پور و میرهاشم حسینی موفق به کسب سهمیه بازی‌های المپیک توکیو شده‌ بود نیز برای حضور در این رویداد آماده می‌شدند اما کرونا برنامه آنها را نیز بهم ریخت.

در ادامه گفت‌وگوی روابط عمومی فدراسیون تکواندو با فریبرز عسکری سرمربی تیم ملی کشورمان را می‌خوانید:

تکواندو، جزء اولین رشته‌هایی بود که مجوز برپایی اردو را گرفت

سالی که گذشت واقعا سال متفاوتی بود، شروع آن با استرس و دلهره‌ این موضوع همراه بود که آیا المپیک برگزار می‌شود یا خیر؟. اردوهای تیم‌ملی و باشگاه‌های ورزشی تعطیل بود و هیچکس امکان فعالیت نداشت و نهایت کاری که بچه‌ها انجام می‌دادند تمرینات ساده‌ای بود که فیلم آن را برای کادرفنی ارسال می کردند و به صورت آنلاین با هم در ارتباط بودیم؛ تمرین به این شکل اصلا برای آنها کافی نبود اما با شیوع کرونا بالاجبار این موضوع را هم تجربه کردیم.

با پیگیری‌های مسئولان فدراسیون، تکواندو جزء اولین رشته‌هایی بود که مجوز برپایی اردو و تمرینات را گرفت و بچه‌ها در مرکز جهانی تکواندو به صورت قرنطینه تمرینات جدی خود را از شهریورماه آغاز کردند که اتفاق بسیار خوبی بود.

وقفه در برگزاری المپیک، تکواندوکاران را از مسیر دور کرد

اگر کرونا نبود، سال گذشته بازی‌های المپیک برگزار و قهرمانان مشخص شده بودند؛ این شرایط ناخواسته برای همه ورزشکاران پیش آمد اما به نوعی بچه های ما را خیلی بیشتر تحت تاثیر قرار داد چراکه آرمین و میرهاشم از رنک‌های خیلی پایین خود را به جمع 5 نفر برتر رنکینگ المپیکی رسانده و موفق به کسب سهمیه شده بودند.

بچه‌ها برای کسب سهمیه در یک روند صعودی قرار داشتند، فشارها را تحمل می‌کردند و هدفمند پیش می‌رفتند و اگر المپیک در تاریخ خود برگزار می‌شد، قطعا شرایط متفاوت بود. این وقفه باعث شد تکواندوکاران از مسیر دور شده و متاسفانه در این بین برای آرمین هم به خاطر شرایط ویژه کرونا و تمرینات انفرادی آسیب‌دیدگی پیش آمد. این نوع تمرین با تمرینات گروهی بسیار متفاوت است چرا که در اردو همه چیز تحت کنترل کادرفنی و پزشک است و بچه ها امکانات حرفه‌ای را در اختیار دارند.

مهم‌ترین وظیفه ما در این دوران حفظ روحیه و امیدواری تکواندوکاران بود تا بتوانند کار خود را خوب پیش ببرند. با این شرایط تا شهریورماه پیش رفتیم و بعد از آن که مجوز برگزاری اردو کسب شد بچه‌ها باانگیزه بالا در تمرینات حاضر شدند.

تورنمنت صوفیه، میدان سنگینی بود/ حتی بازنده‌های این مسابقات تا آخرین لحظه تلاش کردند

بعد از حدود 14 ماه دوری از میدان مسابقات در تورنمنت صوفیه شرکت کردیم؛ قبل از اعزام، پیش بینی ما این بود که مثل تورنمنت‌هایی است که پیش از این در آن شرکت کرده‌ایم و جزء رقابت‌های رده اول نیست و برای حرکت در مسیر، میدان خوبی است چراکه ما مسابقات قهرمانی آسیا را پیش‌رو داریم و قصد داشتیم نقاط قوت و ضعف بچه‌ها را در این رویداد محک بزنیم.

با توجه به تعطیلی طولانی مدت مسابقات، بیشتر تیم‌های حاضر سعی داشتند تا از این فرصت بهترین استفاده را ببرند؛ به همین خاطر تورنمنت بسیار سنگینی بود و فکر می‌کنم هیچ چیز از مسابقات گرندپری کم نداشت چراکه این رقابت‌ها با حضور تکواندوکارانی پیگیری شد که سهمیه المپیک، مدال‌های المپیک، جهانی و قاره‌ای را در کارنامه داشتند.

از عملکرد بچه‌ها راضی هستم و فکر می‌کنم با همین آمادگی نسبی مبارزات خوبی را به نمایش گذاشتند؛ هرچند برخی در زمین هدف را گم کرده بودند اما به صورت کلی میدان خوبی بود، حتی بازنده‌ها هم تا آخرین لحظه تلاش کردند و نتیجه را خیلی نزدیک واگذار کردند.

لطفی و بخشی عملکرد خوبی از خود به جا گذاشتند. سجاد حریف آلمانی که سهمیه المپیک را گرفته بود از پیش رو برداشت و در مقابل حریف اسپانیایی خیلی خوب جنگید و با اختلاف یک ضربه بازی را واگذار کرد؛ به نظرم  کسانی مثل سجاد، مهران و سروش از حریفان خود سرتر بودند.

در ترکیب قهرمانی آسیا تغییری ایجاد نمی‌کنیم

برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا، بچه‌ها از چندین فیلتر انتخابی عبور کرده بودند اما متاسفانه این رقابت‌ها به تعویق افتاد. با این حال در لیگ، تکواندوکاران را رصد کردم تا اگر شرایط متفاوت بود نفرات جدیدی را برای حضور در انتخابی دعوت کنم. با توجه به عملکرد بچه‌ها در ترکیب تغییری ایجاد نکردیم. فقط بحث آسیب آرمین در میان است اما با توجه به اینکه قبل از المپیک باید میدان سختی را تجربه و به پای خود اعتماد کند تصمیم گرفتیم او را فارغ از هر نتیجه‌ای در ترکیب داشته باشیم. هر جا احساس کردیم مشکلی وجود دارد از مبارزه‌اش جلوگیری می‌کنیم؛ در واقع تیم ایران به نوعی با 5 نفر به مصاف رقبای خود می‌رود.

سال پرترافیکی را پیش‌رو داریم

سال پرترافیکی را پیش‌رو داریم؛ سالی که باید در مسابقات قهرمانی آسیا، بازی‌های المپیک و قهرمانی جهان حضور پیدا کنیم. رقابت‌های جهانی با فاصله کمی از المپیک توکیو برگزار خواهد شد که برای شرکت در آن برنامه داریم؛ قطعا تکواندوکاران برای قرار گرفتن در ترکیب باید مسابقات انتخابی را پشت سر بگذارند و اگر شرایط کرونا اجازه بدهد رقابت‌های آزاد کشوری هم برگزار می‌کنیم.

المپین‌های تکواندو با جدیت تمرینات را پیگیری می‌کنند

هادی پور و حسینی تا قبل از آسیب دیدگی آرمین شرایط خوبی داشتند. میرهاشم مثل قبل تمرینات خود را پیگیری می‌کند اما وضعیت آرمین متفاوت است و بیشتر کارهای درمانی را در دستور کار داریم تا بتوانیم وضعیت پا او را به شرایط مطلوبی برسانیم که در زمین دچار آسیب مجدد نشود.

المپین‌های تکواندو با جدیت تمرینات را پیگیری و با انگیزه تلاش می‌کنند، امیدوارم این روند تا المپیک ادامه پیدا کند؛ در کنار بحث آمادگی بدنی تلاش می‌کنیم از نظر ذهنی نیز آنها را آماده حضور در این رقابت‌ها کنیم تا بتوانند نماینده شایسته برای تکواندو ایران باشند.

در ادامه مسیر باز هم تورنمنت و اردوهای تدارکاتی مشترک را در نظر داریم؛ انشالله اگر شرایط مهیا باشد برنامه‌ها را اجرا می‌کنیم، در غیر اینصورت با امکانات موجود پیش می‌‌رویم و تیم خوبی را برای المپیک توکیو آماده کنیم.

از تلاش‌های مجموعه فدراسیون تکواندو تشکر می‌کنم

هموطنانمان سال خیلی سختی را پشت سر گذاشتند؛ بسیاری عزیزان خود را از دست دادند؛ برخی مردم در بحث کسب و کار و معیشت دچار مشکل شدند؛ آرزو می‌کنم با شروع سال 1400 تمامی این مشکلات و سختی‌ها رخت بسته و این ویروس از کره زمین پاک شود تا زندگی مردم به روال عادی برگردد. در سال جدید انشالله هیچ خانواده‌ای سختی و گرفتاری نداشته باشد و همه در سراسر دنیا در رفاه و آرامش باشند و سالی پر از موفقیت، شادی، لبخند و رضایت برای همه باشد.

از ریاست فدراسیون تکواندو، سازمان تیم‌های ملی و تمامی عزیزان مجموعه فدراسیون که در این سال سخت برای ملی‌پوشان تکواندو تلاش کردند و مثل یک خانواده در کنار ما بودند، تشکر می‌کنم.

  • 09:37
  • 1400/01/04
  • 20116