پوررهنما: نماینده مردم ایران بودن افتخار بزرگی است/ خودم را برای سخت ترین و بهترین مبارزات آماده کرده‌ام

پارالمپین تکواندو کشورمان گفت: اینکه نماینده مردم ایران در این رقابت‌ها هستم برای من افتخار بزرگی است اما بدون شک بار سنگینی بر دوش ماست و سعی می‌کنیم این مسئولیت خطیر را به بهترین شکل به پایان برسانیم. مردم ورزش را می‌فهمند و از ما انتظار دارند و امیدوارم در اولین دوره حضور پاراتکواندو در این رویداد بتوانیم تاریخ سازی کنیم.

مهدی پوررهنما پاراتکواندوکار وزن 75- کیلوگرم کشورمان در بازی‌های پارالمپیک توکیو است که به مصاف رقبای خود می‌رود و سال‌ها برای حضور در این میدان تلاش کرده است. مهدی از سال 1388 اردونشینی را آغاز و اولین مدال خود را از رقابت‌های جهانی کسب کرده است. وی تاکنون 14 مدال رنگارنگ از رقابت‌های جهانی، آسیایی، بازی‌های جهانی آیواز را به دست آورده و حالا برای افتخارآفرینی در بزرگ‌ترین میدان ورزشی جهان لحظه شماری می‌کند.

در ادامه صحبت‌های مهدی پوررهنما در گفت‌و‌گو با روابط عمومی فدراسیون تکواندو در خصوص روزهایی که در این مسیر سخت پشت سر گذاشته را می‌خوانید:

هشت سال است برای حضور در پارالمپیک لحظه شماری می‌کنم

در این مدت که برای شرکت در پارالمپیک آماده می‌شدیم روزهای بسیار سخت و طاقت فرسایی را پشت سر گذاشتیم اما خدا را شکر در آخرین رویداد یعنی رقابت‌های قهرمانی آسیا حریفان اصلی خود در پارالمپیک را شکست دادم و توانستم بر سکوی قهرمانی بایستم.

بعد از مسابقات آسیایی کمی از نظر بدنی دچار افت شدم اما در ادامه و با از سرگیری تمرینات آمادگی بالایی بدست آوردم؛ از نظر روانی واقعا آماده حضور در این رقابت‌ها هستم چراکه هشت سال است برای حضور در پارالمپیک لحظه شماری می‌کنم و اکنون فاصله اندکی با هدف بزرگ خود دارم و امیدوارم اتفاق خوبی برای من رقم بخورد.

اینکه نماینده مردم ایران هستم برای من افتخار بزرگی است

هیچکس نمی‌تواند پیش بینی کند در میدان مسابقه آن هم رقابت‌های المپیک چه اتفاقی می‌افتد و همان‌طور که دیدید در المپیک توکیو بسیاری از بازیکنان به نام یا حذف شدند و یا مدال خوش‌رنگی نگرفتند و آن هم بخاطر بار روانی سنگینی است که روی دوش ورزشکاران قرار می‌گیرد.

از 12 سال پیش در اردوی تیم‌ملی حضور دارم و از اولین بازیکنان پاراتکواندو در دنیا هستم و همین موضوع به من اعتماد به نفس می‌دهد اما با این حال به خودم مغرور نمی‌شوم و همه تلاشم را برای کسب بهترین نتیجه به کار می‌گیرم.

اینکه نماینده مردم ایران در این رقابت‌ها هستم برای من افتخار بزرگی است اما بدون شک بار سنگینی بر دوش ماست و سعی می‌کنیم این مسئولیت خطیر را به بهترین شکل پایان برسانیم. مردم ورزش را می‌فهمند و از ما انتظار دارند و امیدوارم در اولین دوره حضور پاراتکواندو در این رویداد بتوانیم تاریخ سازی کنیم.

تجربه حضور در المپیک آزمایشی پاراتکواندو را دارم

دوره قبل رقابت‌های پاراتکواندو به صورت آزمایشی و در حاشیه بازی‌های المپیک ریو برگزار شد که توانستم برابر نماینده روسیه مباره را با موفقیت به پایان برسانم و شرایط مسابقات و جو رقابت‌ها را درک کنم،؛ تجربه خوبی بود و قطعا به من خیلی کمک می‌کند.

با توجه به شیوع ویروس کرونا در این دوره تماشاگر حضور ندارد و فکر نمی‌کنم از این لحاظ روی ما فشاری باشد اما نباید حریفان را دست کم بگیریم؛ از طرفی هم نباید خیلی روی خود فشار ایجاد کنیم چراکه قبل از این با همه حریفان مبارزه کردیم و تنها تفاوت این رویداد نام آن است.

باید از تجریباتی که در این سال‌ها کسب کردم، استفاده کنم

در این سال‌ها 4 طلا، یک نقره و یک برنز جهان، 6 طلا قهرمانی آسیا،2 طلا بازی‌های جهانی آیواز و عنوان بهترین بازیکن را کسب کرده‌ام اما از نظر من همه این موارد تمام شده و پارالمپیک یک روز دیگر است؛ هیچ‌کدام از این مدال‌ها در میدان مبارزه به داد من نمی‌رسد و تنها باید از تجربه آن استفاده کنم.

حریفان خود را می‌شناسم، به نماینده ترکیه نباختم، برابر حریف روس هم از 6 مبارزه تنها یک باخت داشتم؛ حریف کره‌ای خوبی هم دارم که از مسابقات قاره‌ای سهمیه گرفته و یک بار هم او را شکست دادم؛ به جز تکواندوکار مکزیک با تمام رقبایم چند بار مبارزه کرده‌ام که رقابت‌های او را هم آنالیز کرده‌ام و امیدوارم نتایج خوبی رقم بخورد.

خودم را برای سخت ترین و بهترین مبارزات آماده کرده‌ام

از سال 1388 در اردوهای تیم‌ملی به سر می‌برم، خیلی روزها خسته شدم، دردکشیدم و می‌خواستم از دنیای تکواندو کنار بروم اما رویای حضور در المپیک همیشه به من انگیزه می‌داد؛ برای کسب مدال این رقابت‌ها تلاش می‌کنم و امیدوارم بتوانم مزد زحماتی که کشیدم را بگیرم.

زمانی که وارد میدان مبارزه می‌شوم به روزهای سختی که پشت سر گذاشتم فکر می‌کنم و صحبت‌هایی که عزیزانم قبل از اعزام به من گفتند در ذهنم تداعی می‌شود که همین موارد انگیزه من را دوچندان می‌کند تا از هیچ تلاشی برای کسب مدال دریغ نکنم و تنها چیزی که من را راضی می‌کند تا از شیاپ‌چانگ خارج شوم این است که حریفانم را با اختلاف شکست دهم.

زمانی که به پارالمپیک فکر می‌کنم تنها تصویر ایستادن بر روی سکو پیش چشمانم قرار می گیرد؛ نمی‌توانم پیش بینی کنم چه مدالی کسب می‌کنم اما خودم را برای سخت ترین و بهترین مبارزات آماده کرده‌ام.

برای کسب مدال همه روزهای سخت را تحمل کردم

اردو در شرایط کرونا بسیار سخت بود چراکه در حالت عادی ما می‌توانستیم یک استراحت کوتاه داشته باشیم و به خانواده‌های خود سر بزنیم اما حالا وضعیت بسیار متفاوت شده است. در 40 روزی که برای رقابت‌های آسیایی در اردو بودم، حتی از فدراسیون بیرون نرفتم و به خودم سخت گرفتم تا مشکلی پیش نیاید. به نظرم اردونشینی در شرایط کرونا فرقی با شرایط یک زندانی ندارد اما برای کسب مدال همه روزهای سخت را تحمل کردم.

زمانی‌که برای مدت طولانی تمرین می‌کنی و به آمادگی بالایی می‌رسی حضور در میدان مسابقات از نظر جسمانی و روانی خیلی کمک می‌کند و با توجه به اینکه دو سال از شیاپ‌چانگ دور بودیم من تشنه حضور بودم و قهرمانی آسیا در من احساس رضایت ایجاد کرد و به من آرامش داد؛ فکر می‌کنم شکست حریفانم با اختلاف بالا ترسی هم در دل حریفانم انداخت.

از مردم می‌خواهم انرژی‌های مثبت خود را بدرقه راه ما کنند

از مردم می‌خواهم انرژی‌های مثبت خود را بدرقه راه ما کنند تا بتوانیم در این رویداد بزرگ و مهم موفق باشیم و اگر ما بتوانیم نتیجه خوبی کسب کنیم اسم ایران و ورزشکاران ایرانی بالا می‌رود.

  • 08:41
  • 1400/06/03
  • 12048