تشریح قوانین جهانی تغییر یافته داوری تکواندو توسط رئیس کمیته داوران

شهرام اربابی رئیس کمیته داوران فدراسیون تکواندو درباره تغییرات قوانین جهانی داوری توضیحاتی را مطرح کرد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون تکواندو، کمیته داوران فدراسیون جهانی تکواندو با هدف افزایش جذابیت ورزش مهیج تکواندو و استفاده کامل از ضربات فنی و همچنین  بالابردن سرعت روند مبارزات تغییراتی را در  قوانین این رشته را اعمال کرده و قرار است این قوانین از اول ژوئن مصادف با 11 خرداد به طور رسمی در مسابقات تکواندو اعمال شوند. 

به همین منظور پس از هماهنگی سازمان تیم های ملی و کمیته داوران، آموزش و آشنایی با تغییرات فوق برای تکواندوکاران حاضر در اردوی تیم ملی توسط  داوران بین المللی در دستور کار قرار گرفته است.

 شهرام اربابی رئیس کمیته داوران فدراسیون تکواندو در گفت و گو با روابط عمومی فدراسیون تکواندو، قوانین داوری و تغییرات انجام شده را به این شرح تشریح کرد؛ 

* با توجه به اهمیت و حساسیت این رشته ورزشی المپیکی می‌بایست با تنظیم زمان مسابقات نهایت زیبایی و شرایط پخش مستقیم از طریق رسانه های بین المللی میسر باشد. به همین منظور تغییری در ساختار برگزاری مسابقات انجام شد که به جذابیت و پویاتر شدن مبارزات در ۳ راند متفاوت می‌انجامد‌‌. 

* تصمیم بر این شد برای اینکه تکواندو پویاتر شود، در هر راند برنده توسط داور مشخص شود و ورزشکار در هر راند باید برای کسب پیروزی تلاش کند. هر تکواندوکار می تواند با پیروزی در 2 راند بازی را به نفع خود تمام کند. به همین منظور راند طلایی که برنده یک دیدار را در صورت تساوی 2 ورزشکار مشخص می کرد؛ به طور کامل برداشته شد. 

* امتیازات روی تابلو مشخص است و همگان بر امتیازات واقف هستند  و ورزشکار و مربی  می توانند حاصل ضرباتی که امتیاز آن را کسب می‌کنند، روی تابلو ببیند. 

* اگر 2 بازیکن در یک راند در امتیازات مساوی شوند،برای مشخص شدن فرد پیروز چند قانون جدید وضع شده است. برای مثال در ابتدای امر بیشترین امتیاز ضربات چرخشی هر بازیکن را  بررسی می کنند. چنانچه امتیاز ضربات چرخشی میان هر دو تکواندوکار مساوی بود؛ بالاترین امتیاز کسب شده هر تکنیک مورد شمارش قرار خواهد گرفت. یعنی فردی که ضربه چرخشی را روی سر حریف بزند نسبت به فردی که روی هوگو ضربه را اصابت دهد ارجحیت دارد. اگر این ضربات همچنان هم میان تکواندوکاران مساوی بود؛ تعداد ضرباتی که تکواندوکار به روی هوگو حریف می زند اما امتیازی ثبت نمی شود و قدرت آن ثبت شده اما به حد نصاب دریافت امتیاز نمی‌رسد را بررسی می کنند. در مرحله آخر چناچه حتی اگر تا این لحظه همه چیز تساوی بود داوران کنار رای نهایی را اعلام خواهند کرد. اگر مسابقات ۳ داور کنار داشته باشد داور وسط نقشی ندارد و برنده توسط ۳ داور کنار مشخص خواهد شد. چناچه برگزاری مسابقات با ۲ داور کنار باشد داور وسط نیز رای خود را اعلام می‌کند تا برنده مشخص شود. 

*برخی از قوانین فنی دستخوش تغییر شده است. برای اینکه بازیکنان تشویق شوند ضربات چرخشی بزنند، اخطار زمین خوردن حین زدن ضربه چرخشی که با امتیاز همراه شده است، برداشته شد. 

* در هر راندی اگر بازیکن 12 اختلاف امتیاز ایجاد کند می تواند همان راند را ببرد و بعد در راندهای بعدی شانس خود را برای پیروزی در کل بازی افزایش دهد.  

* ورزشکاری که 5 اخطار دریافت کند راند را واگذار خواهد کرد. 

* قبل از تغییر قوانین، وقتی 2 بازیکن به هم می چسبیدند داور بازی را قطع و دوباره از سر می گرفت که این قانون به دلیل افزایش زمان مسابقه و تعداد قطع و وصل های مکرر برداشته شد و داور به جای جدا کردن بازیکنان به آنها علامت fight یا مبارزه می دهد تا زمان انجام بازی کاهش یابد. در این زمان 2 تکواندوکار باید از یکدیگر جدا شوند و مبارزه را از سر بگیرند. اگر در حین چسبیدن بازیکن، حریف را بگیرد یا نگه دارد و یا دستش از زیر آرنج حریف رد شود که معمولا این مورد را زیاد بین تکواندوکاران دیده می شوذ، فرد، خاطی تلقی شده و اخطار می گیرد.  

* همچنین بازیکن در حین چسبیدن به حریف، پای خود را به پشت کلاه بزند، امتیاز این ضربه باطل خواهد شد. 

* در قوانین جدید سرمربی می تواند برای ضربه سر اصابت شده به کلاه حریف درخواست ویدیو چک کند.  

* بازیکن طبق قوانین جدید با بالا آوردن زانوی خود حداکثر ۲ ضربه می تواند بزند و باید پای خود را پایین بیاورند وگرنه با اخطار داور مواجه خواهد شد.  

* وزن کشی در رده سنی ۱۲ تا ۱۴ سال نیز تغییر کرده است؛ فیزیک بازیکن باید بر اساس قد و وزن با جدول BMI  همخوانی داشته باشد و در صورت تناسب، او می تواند در مسابقات شرکت کند.

اربابی ضمن بیان مطالب فوق, عنوان کرد: ورزش تکواندو المپیکی است و باید استانداردهایی برای ورزش های المپیکی رعایت شود؛ بنابراین در کنار حفظ سلامت بازیکنان و رعایت مسائل فنی، تکواندو باید تماشاگر پسند باشد و هواداران را در سراسر دنیا به سوی خود در 2 بخش آقایان و بانوان بکشاند.

رئیس کمیته داوران ادامه داد: همه فدراسیون‌هایی که قصد دارند به المپیک بیایند و یا در این آوردگاه ماندنی شوند، باید تلاش کنند تا این ویژگی را داشته باشند. جذابیت تکواندو در چند سال اخیر با وجود رعایت استانداردها و تقویت قوانین پزشکی کاسته شده است. 

او در پایان گفت: پیشتر بازیکنان به دلیل حساسیت و دانستن نقاط ضعف یکدیگر روی به تقسیم انرژی و خرج کردن آن در راند آخر می آوردند تا در 50 ثانیه راند آخر با فعالیت بالا بتوانند بازی را به نفع خود تمام کنند. این تاکتیک از پویایی تکواندو می کاست و جذابیت تکواندو را تحت تاثیر قرار می داد.

 

 

  • 11:00
  • 1401/02/13
  • 11286