تکواندو قهرمانی جهان- باکو/ 7

قهرمان آسیا در پی مدال جهانی / زهرا پوراسماعیل در وزن 73- کیلوگرم

زهرا پوراسماعیل نماینده تکواندو بانوان ایران در وزن 73- کیلوگرم در رقابت های قهرمانی جهان باکو شرکت خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون تکواندو، بیست و ششمین دوره رقابت های تکواندو قهرمانی جهان هشتم تا 14 خرداد ماه به میزبانی کشور جمهوری آذربایجان در سالن 25000 نفری «کریستال» شهر باکو برگزار می شود و به همین منظور در وزن 73- کیلوگرم 36 تکواندوکار ثبت نام کرده اند. 

در این وزن زهرا پوراسماعیل قهرمان پرافتخار ایران نماینده کشورمان خواهد بود. وی در مسابقات جهانی ۲۰۱۷ موجو کره جنوبی عضو تیم ملی ایران بود که اما دستش از مدال کوتاه ماند؛ در رقابت های قهرمانی جهان مکزیک 2022 حضور نداشت اما حالا با انگیزه فراوان در نظر دارد اتفاقی تاریخی را در سنگین وزن بانوان ایران رقم بزند. افتخاری که  تکواندوکار مازندرانی بعد از کسب طلای 2022 آسیا نیم نگاهی به آن دارد.

در این گزارش قصد داریم به بررسی تکواندوکاران شاخص و صاحب نام حاضر در وزن 73- کیلوگرم و رقبای پوراسماعیل بپردازیم. 

«نادیکا بوزانیچ» نفر اول رنکینگ جهانی از کشور صربستان در این وزن توانست به مدال طلای قهرمانی جهان مکزیک 2022 برسد؛ او در فینال این وزن برابر «دابین لی» نفر پنجم رنکینگ از کشور کره جنوبی قرار گرفت. لی با اینکه در قهرمانی آسیا 2022 غایب بود اما یکی از پرافتخارترین تکواندوکاران آسیا، جهان و المپیک به شمار می رود. وی گرچه در فینال گرندپری ریاض 2022 عنوانی کسب نکرد اما در جهانی منچستر در سال 2019 قهرمان و در المپیک توکیو 2020 نایب قهرمان شد. لی این بار در باکو قصد پا پس کشیدن ندارد و می خواهد یک پای فینال باشد و چه دلپذیر اگر سمت دیگر این فینال نماینده ایران قرار بگیرد.

علاوه بر این 2 تکواندوکار عنواندار، تکواندوکاران صاحب نام دیگری هم ثبت نام کرده اند. «آلتئا لورین» از فرانسه نفر دوم رنکینگ و «کانسل دنیز» از قزاقستان نفر سوم رنکینگ نیز از آن جمله اند. دنیز در رقابت های قهرمانی آسیا 2022 مغلوب «زهرا پوراسماعیل» نماینده شایسته ایران در فینال شد و مدال طلا را از دست داد. پوراسماعیل راه مغلوب کردن دنیز را خوب می داند و می خواهد این بار نیز در صورت حضور در سمت این رقیب؛ باز هم به برتری برسد. 

«ربکا مک گوان» از بریتانیا در اوپن بلژیک ملقب به جهانی کوچک در اروپا قهرمان شد؛ مدالی که بالاتر از سایر رقبا در قاره اروپا به دست آمد به او انگیزه فراوانی داده است تا در باکو خودی نشان دهد.  در این بین نباید از اسامی صاحب نام دیگری از قاره آسیا گذشت. «راما ابوالروب» از کشور اردن در اکثر رویدادهایی که پا گذاشته است برابر رقبا توانمندی خود را نشان داده است. نفر هفتم رنکینگ جهان در آزاد فجیره پا به روی شیاپ چانگ گذاشت در دیدار نهایی مقابل «ملیکا میرحسینی» از ایران به برتری رسید؛ وی شاید به اندازه سایر رقبای فوق مدال نداشته باشد؛ اما نشان داده است مقابل حریفان دست و پا بسته نیست.

«ورد سلمان» از کشور لبنان دیگر تکواندوکاری است که در این وزن ثبت نام کرده است و در رقابت های قهرمانی آسیا به مدال برنز رسید؛ او در بازی های همبستگی کشورهای اسلامی توانست فینالیست و نایب قهرمان شود. سلمان خوش تکنیک مانند ابوالروب شاید در جهان نتوانسته باشد مدال بر گردن بیاندازد اما می تواند برای حریفان دردسر زیادی تولید کند. 

«زهرا پوراسماعیل» انگیزه بالایی برای پشت سر گذاشتن اتفاقات گذشته دارد؛ مطمئنا او برای درخشش در باکو برنامه داشته و می خواهد تمام توان خود را برای موفقیت در این رقابت ها بگذارد. قهرمان آسیا 2022 نشان داده است درخشش شدنی است، تنها باید فعل خواستن صرف شود. 

بهمنی: پوراسماعیل تکواندوکار با استعدادی است

رقیه بهمنی مربی سازنده زهرا پوراسماعیل در رابطه با او می گوید: زهرا از ۶ سالگی تکواندو را با من شروع کرد و از همان موقع نشان داد که یکی از تکواندوکاران با استعداد است. او در مسابقات مختلف تلاشش زیاادی داشت تا توانایی های خود را  به رخ رقبا بکشد. مطمئنم  اگر زهرا روحیه خودش را حفظ کند می تواند در مسابقات جهانی عملکرد خوبی داشته باشد چراکه مهم ترین عامل فقط حفظ روحیه او است.

  • 12:01
  • 1402/02/28
  • 3102