سایت رسمی فدراسیون تکواندو ج.ا.ایران

این سایت متعلق به فدراسیون تکواندو جمهوری اسلامی ایران می باشد.

حقوق خبری و تصویری سایت
  • کلیه حقوق خبری و تصویری سایت متعلق به فدراسیون تکواندو جمهوری اسلامی ایران می باشد.
اطلاعات تماس
    آدرس: تهران - خيابان شريعتي - خيابان شهيد ميرزاپور (خيابان سهيل سابق) كوچه شهید طاهری - روبروي مجتمع مسكوني سبحان - فدراسيون تكواندو جمهوري اسلامي ايران
    کدپستی: 1931735593

    تلفن : 22242441
    تلفن : 22242442
    تلفن : 22242443

کولاک دختر تکواندوکار ایرانی در منچستر

دو مدال ارزشمند مسابقات جهانی تکواندو در حالی برای کشورمان به ارمغان آمد که انگلیسی‌ها برای متوقف کردن هوگوپوشان ایرانی حتی به منشور المپیک هم پشت کردند.

در بیست و چهارمین دوره این رقابت‌ها مهلا مؤمن‌زاده و آرمین هادی‌پور استارت مدال‌آوری کاروان کشورمان را زدند و با یک نقره و یک برنز به سایر ملی‌پوشان روحیه دادند. کارشکنی میزبان در صدور ویزا برای میرهاشم حسینی ملی‌پوش -۶۸ یک مدال دیگر را از تیم ملی ایران گرفت. علاوه بر این عرفان ناظمی تکواندوکار -۷۸ هم اسیر دشمنی انگلیس شد و از حضور در جهانی ۲۰۱۹ منچستر بازماند.

حواشی تمام نشدنی

فدراسیون جهانی تکواندو در شرایطی میزبانی این دوره از رقابت‌های جهانی را به انگلیس سپرده که میزبان قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشته است. علاوه بر صادر نکردن ویزا برای دو ملی‌پوش ایرانی، انگلیسی‌ها حتی پرچم کشورمان را نیز در سالن مسابقات نصب نکردند تا مهر تاییدی بر میزبانی ضعیف و بازی سیاسی آن‌ها در میدان ورزشی باشد. بدون شک رفتار ناجوانمردانه کشور میزبان در قبال تیم ملی تکواندوی کشورمان از پیش برنامه‌ریزی شده بوده تا عقده‌های سیاسی و پوچ‌شان را سر دو ورزشکار ایرانی خالی کنند.

 

حسرت و ناامیدی

ورزشکار حرفه‌ای که برای درخشش در مسابقات جهانی ماه‌ها تلاش کرده و سخت‌ترین تمرینات را پشت سر گذاشته، قطعا پس از حذف ناجوانمردانه از این آوردگاه ناامیدی به سراغش می‌آید. میرهاشم حسینی یکی از امید‌های اصلی کسب مدال در جهانی منچستر در گفت‌وگو با فارس از شرایطی که به ناحق در آن قرار گرفت، سخن گفت: «باید شرایط من را درک کنید. متاسفانه با اتفاقی که برای من افتاد تمام آرزوهایم برباد رفت. اگر در مسابقات جهانی حضور پیدا می‌کردم، مطمئن بودم مدال طلا را کسب می‌کنم و با کسب خوشرنگ‌ترین مدال مجوز حضورم در المپیک ۲۰۲۰ توکیو صادر می‌شد، اما با بدعهدی که سفارت انگلیس کرد تمام آرزوهایم برباد رفت، چون دیگر فرصت حضور در المپیک را به صورت جدی از دست داده‌ام. دیگر هیچ امیدی برای ادامه دوران قهرمانی ندارم. بزرگ‌ترین اتفاق برای یک ورزشکار حضور در المپیک است، اما انگلیسی‌ها حضور در المپیک توکیو را از من گرفتند و حالا دیگر هیچ امیدی ندارم. کار بیش از اندازه سخت است. من باید در تمام مراحل مسابقات گرندپری که تا المپیک برگزار می‌شود، حضور پیدا کنم و در تمام رویداد‌ها مدال طلا بگیرم. این کار واقعاً دشوار و نشدنی است. تصمیم دارم تا از دنیای قهرمانی خداحافظی کنم. انگلیس سیاست خود را دارد. متأسفانه ورزشکاران را وارد بازی سیاسی کردند و این فرصت بزرگ را از من گرفتند.»

نقره‌ای به رنگ طلا

مهلا مؤمن‌زاده اولین مدال‌آور تکواندوی بانوان در این دوره از مسابقات جهانی لقب گرفت. بانوی ملی‌پوش تنها با ۱۶ سال سن و با پشت سر گذاشتن رقبای خود به فینال وزن ۴۶- کیلوگرم صعود کرد و در بازی نهایی نیز نتیجه را به حریف کره‌ای واگذار کرد. نایب‌قهرمانی مؤمن‌زاده دومین مدال نقره جهان در تاریخ تکواندوی بانوان ایران به شمار می‌رود. مهلا مؤمن‌زاده که اولین حضورش در رقابت‌های جهانی را تجربه می‌کرد رقبایی از قزاقستان، انگلیس، روسیه، کرواسی و چین را برد تا مدال نقره‌اش را قطعی کند. قبل از او کیمیا علیزاده در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۷ مدال نقره و در جهانی ۲۰۱۵ هم مدال برنز را به گردن آویخته بود. مؤمن‌زاده پس از کسب این افتخار در حرکتی ارزشمند مدالش را به شهید غیاثوندی تقدیم کرد: «با ۱۶ سال سن به جهانی منچستر آمدم و رقبا را از پیش‌رو برداشتم. اگر ذره‌ای توانستم مردم را حوشحال کنم، این مدال را به همه مردم کشورم و به دایی‌ام شهید غیاثوندی تقدیم می‌کنم.»

 

برنز هادی‌پور

ملی‌پوش وزن -۵۴ کشورمان هم به دلیل تاخیر میزبان در صدور ویزا خیلی دیر به محل برگزاری مسابقات رسید. با این حال آرمین هادی‌پور دست از تلاش نکشید و در اوج فشار‌های روانی موفق به کسب عنوان سوم جهان شد. هادی‌پور به ترتیب تکواندوکارانی از نیجر، مولداوی و تایلند را برد تا با صعود به نیمه‌نهایی مدال برنزش را قطعی کند. او تلاش زیادی کرد تا در نیمه‌نهایی رقیب روس خود را شکست دهد، اما موفق به این کار نشد و به برنز بسنده کرد.

 

امید به کسب مدال

هوگوپوشان کشورمان برای کسب مدال‌های بیشتر با تمام توان به مصاف حریفان می‌روند. در حالی که انگلیسی‌ها به هر دری می‌زنند تا با توطئه و کارشکنی سد راه تکواندوی ایران شوند، اما همه ملی‌پوشان کشورمان بر وظیفه خود برای دفاع از اعتبار تکواندوی ایران واقفند و از هیچ تلاشی فروگذار نیستند. روز گذشته سه نماینده کشورمان ناهید کیانی، پریسا جوادی و امیرمحمد بخشی به مصاف حریفان رفتند. امروز نیز رقابت‌ها در اوزان ۵۳- و ۶۷- کیلوگرم زنان و ۶۳- و ۸۰- کیلوگرم مردان پیگیری می‌شود. تیم ایران در وزن ۵۳- کیلوگرم نماینده‌ای ندارد، اما کیمیا همتی در وزن ۶۷- کیلوگرم، سروش احمدی در وزن ۶۳- کیلوگرم و مهران برخورداری در وزن ۸۰- کیلوگرم با رقبای سرسخت خود روبه‌رو خواهند شد.

«شیوا نوروزی»

خبرنگار سرویس ورزشی روزنامه جوان

فدراسیون تکواندو در شبکه های اجتماعی

اخبار ، تصاویر ، ویدئو و اطلاعیه های ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیوندهای مهم


لیست داروهای ممنوعه 2020

مشاهده

قوانین ، ثبت علامت تجاری

مشاهده

پایگاه خبری شهدای تکواندو

مشاهده

بانک اطلاعات فدراسیون

مشاهده

جشنواره شهید رجایی

مشاهده

تقویم ورزشی سال 1400

مشاهده