سایت رسمی فدراسیون تکواندو ج.ا.ایران

این سایت متعلق به فدراسیون تکواندو جمهوری اسلامی ایران می باشد.

حقوق خبری و تصویری سایت
  • کلیه حقوق خبری و تصویری سایت متعلق به فدراسیون تکواندو جمهوری اسلامی ایران می باشد.
اطلاعات تماس
    آدرس: تهران - خيابان شريعتي - خيابان شهيد ميرزاپور (خيابان سهيل سابق) كوچه شهید طاهری - روبروي مجتمع مسكوني سبحان - فدراسيون تكواندو جمهوري اسلامي ايران
    کدپستی: 1931735593

    تلفن : 22242441
    تلفن : 22242442
    تلفن : 22242443

دلایلی برای ترک استروئیدها

.

استروئیدهای آنابولیک آندروژنیک (Anabolic Androgenic Steroids) دسته ای از مکمل های دارویی هستند که در ابتدا به عنوان دارو جهت درمان بیماران و بعدها بعنوان یک مکمل غیرقانونی در بین ورزشکاران جهت افزایش حجم عضلات و قدرت مورد توجه قرار گرفت.

استفاده از استروئیدهای آنابولیک آندروژنیک در بین ورزشکاران به سرعت در حال گسترش است و بر این مبنا بر آن شدیم تا بعنوان یک ورزشکار و به منظور حفظ سلامتی (اولین هدف از ورزش و تمرین) و نیل به سایر اهداف( کسب موفقیت ورزشی و قهرمانی) به صورت جامع به بررسی این نوع از استروئیدها بپردازیم و کاربردها و مضرات آنها را گوشزد کنیم و انتخاب استفاده یا عدم استفاده از این مواد را به خود ورزشکاران واگذار کنیم.

تاکنون حدود 32 مورد از استروئیدهای آنابولیک آندروژنیک به صورت مصنوعی تولید (سنتز) شده اند و تمامی موارد استفاده از آنها دارای نتایج و ویژگی های یکسان هستند و صرفا" دارای نام علمی و تجاری متفاوت و در برخی موارد جزئی دارای آثار فیزیولوژیک متفاوت هستند.متاسفانه افراد سودجو به روشهاي مختلف و با عناوین متعدد و با هدف کسب درآمد و با به خطر انداختن سلامت ورزشکاران،تبلیغات گسترده ای در حوزه ورزش و قهرمانی به راه انداخته اند.

در ابتدا می بایست به تشریح دو هورمون مهم مردانه تستوسترون و زنانه استروژن بپردازیم. هورمون تستوسترون مسئول بروز صفات مردانه در مردان نظیر عضلانی و قدرتمندتر شدن بدن، تغییرات تارهای صوتی و به تبع آن تون صدا، رویش موهای صورت و زیربغل و در دوران جنینی مسئول تکمیل سیستم تولید مثلی مردانه است. هورمون استروژن نیز در زنان بروز صفات زنانه را در دوران بلوغ به دنبال دارد. با توجه به اینکه هر دو هورمون علاوه بر تولید در اندام های تولید مثلی که عمده ترین میزان ترشح را شامل می گردند، در غدد آدرنال انسان نیز به مقدار کم تولید میشوند، هر دو جنس مرد و زن به مقدار بسیار کمی از هورمون ها را دارند و تنظیم مقدار دقیق این هورمون ها در بدن، تنظیم کننده و تضمین کننده سلامت جنسی،جسمی و روانی افراد بر مبنای جنسیت اصلی آنان است. استفاده از استروئیدهای آنابولیک آندروژنیک به صورت دارو، مقادیر تنظیمی دقیق در بدن را دچار تغییر و عملکرد بیضه ها و تخمدان ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

 استروئیدهای آنابولیک آندروژنیک نوع مصنوعی هورمون مردانه تستوسترون هستند که هر دو ویژگی آنابولیک و آندروژنیک را بروز میدهند. ویژگی آنابولیک این استروئیدها، علت افزایش حجم عضله(هایپرتروفی) و قدرت و جذب ورزشکاران به سمت این استروئیدها است.

از اولین ظهور استروئیدهای آنابولیک آندروژنیک در صحنه ورزش در سال 1950 میلادی بعنوان افزایش دهنده عملکرد ورزشی، بحث های زیادی در خصوص کاربردها و آثار این استروئیدها در محافل علمی و ورزشی بوجود آمده است. همانطور که قبلا اشاره شد،این استروئیدها دارای هر دو اثر آنابولیک و آندروژنیک در بدن ورزشکاران هستند. آثار آنابولیک به آثار موثر در افزایش حجم بافت و عضله و آثار آندروژنیک به توسعه ویژگی های مردانه مربوط می باشد. آثار آندروژنیک در ورزشکاران زن و نوجوان بسیار مشهود بوده و در عین حال مورد نظر آنان نیست. به منظور کاستن از آثار آندروژنیک و افزودن به آثار آنابولیک این استروئیدها،تلاش های فراوانی صورت گرفته و به رغم تبلیغات دروغین فراوان تاکنون هیچ دستاوردی نداشته است.

سوء استفاده از استروئیدها نه تنها محدود به ورزشکاران حرفه ای نبوده، بلکه در بین بدنسازان،دانشجویان و دانش آموزان و حتی ورزشکاران آماتور غیر مسابقه ای نیز مشهود است.

آثار آنابولیک استروئیدها منجر به افزایش استفاده از این مواد شده اما آثار جانبی مضر استفاده از این داروها که شدیدا" تحت تاثیر مقدار، جنسیت و مدت و رده سنی افراد است، از آثار موقت نظیر آکنه و افزایش خشونت تا آثار دائم نظیر کلفت شدن صدا و بزرگی کلیتوریس در زنان و توسعه و بزرگی بافت و نوک سینه در مردان (ژینکوماستی) متغیر است. علت ایجاد ژینکوماستی در مردان اینست که بخش اعظمی از استروئیدهای آنابولیک آندروژنیک که در اصل تستوسترون هستند در اثر آنزیم های آروماتاز به استروژن تبدیل شده و صفات زنانه را در مردان بروز می دهند.

یکی از مهمترین اهداف ورزشکاران قدرتی ایجاد شرایط آنابولیک هورمونی در بدن از طریق افزایش تستوسترون است که متاسفانه فعالیت ورزشی شدید به علل نامشخص منجر به کاهش تستوسترون و همزمان با آن افزایش گلوکوکورتیکوئیدها می گردد که این موضوع باعث کاهش التهاب و ایجاد شرایط کاتابولیک در بدن ورزشکاران می گردد.بدین منظور و با هدف کاستن از شرایط کاتابولیک ایجاد شده، استروئیدهای آنابولیک آندروژنیک به صورت خوراکی(oral) یا تزریقی(injection) به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرند.استفاده از استروئیدهای آنابولیک آندروژنیک علاوه بر افزایش تستوسترون، کاهش گلوکوکورتیکوئیدها را نیز به دنبال دارد.

استروئیدهای آنابولیک آندروژنیک به دو گروه خوراکی و تزریقی دسته بندی می شوند و گروه تزریقی آنها حتما باید به صورت درون عضلانی تزریق شود و از تزریق درون وریدی به علت ایجاد خطر آمبولی و مرگ اکیدا" باید اجتناب گردد. شایان ذکر است خطر ابتلا به بیماری های عفونی واگیردار نظیر ایدز و ... در اثر استفاده از سرنگ های غیر استریل در نوع تزریقی محتمل می باشد. نوع خوراکی استروئیدهای آنابولیک آندروژنیک به دلیل تغییرات در ماهیت بنیان های متصل به کربن 17 در کبد کمتر تجزیه شده و آثار کوتاه مدت تری در بدن به دنبال دارد. نوع تزریقی به سبب تزریق مستقیم در بافت عضله و ذخیره شدن در بافت چربی، علاوه بر ماندگاری طولانی تر و آثار بیشتر در مقایسه با نوع خوراکی، در تست دوپینگ نیز تا مدتها قابل تشخیص و ردیابی است.

مقدار فیزیولوژیک و امن استفاده دارویی از استروئیدهای آنابولیک آندروژنیک در بیماران که با هدف درمان صورت می گیرد،حدود 50 تا 75 میلی گرم در هفته است. اما متاسفانه در ورزشکاران به صورت غیر منطقی و با دوز بالا(گاها 100 میلی گرم در روز) مورد استفاده قرار می گیرد که متاسفانه در نوع خوراکی استفاده بیش از حد مجاز منجر به سمی شدن کبد و بروز مشکلات بعدی می گردد.

جدول زیر تعدادی از استروئیدهای آنابولیک آندروژنیک مشهور و نیمه عمر و نیز زمان ماندگاری آنها در خون و احراز دوپینگ را نشان میدهد.

استروئیدهای آنابولیک آندروژنیک خوراکی (oral)

زمان شناسایی

نیمه عمر

نام تجاری

نام علمی

6 هفته

8 ساعت

دیانابول(Dianabol)

متاندرواستنولون(Methandrostenolone)

3 هفته

12 ساعت

آناوار(Anavar)

اوگساندرولون(Oxandrolone )

8 هفته

< 16 ساعت

آنادرول(Anadrol)

اوکسی متولون(Oxymetholone)

5 هفته

< 12 ساعت

آندریول(Andriol)

تستوسترون آن دکانوات(Testostrone Undecanoate)

5 هفته

6 ساعت

پریموبولان(Primobolan)

متنولون استات(Methenolone Acetate)

3 هفته

8 ساعت

وینسترول(Winstrol)

استانوزولول(Stanozolol)

 

 

استروئیدهای آنابولیک آندروژنیک تزریقی (injection)

زمان شناسایی

نیمه عمر

نام تجاری

نام علمی

5 ماه

15 روز

اکووی پویس(Equipoise)

بولدنون آن دکانوآت(Boldenone Undecanoate)

18 ماه

15 روز

دکا (Deca)

ناندرولون د کانوآت(Nandrolone Decanoate)

3-4 ماه

18 روز

سوستنون(Sostenon)

سوستانون(sustanon)

3 ماه

10.5 روز

تستوویرون(Testoviron)

تستوسترون انان تات(Testosterone Enanthate )

3 ماه

12 روز

تستکس لئو(Testex Leo)

تستوسترون سیپیونات(Testosterone Cypionate )

9 هفته

24 ساعت

وینسترول دپوت(Winstrol Depot)

استانوزولول(Stanozolol)

 
در برخی از موارد ورزشکاران به صورت همزمان از دو استروئید آنابولیک آندروژنیک استفاده می کنند(stacking) و در برخی از زمان ها در سیکل های مختلف اقدام به قطع و عدم استفاده از آنها می نمایند(cycling) که این موضوع دقیقا تحت تاثیر اهداف و شرایط فیزیولوژیک ورزشکاران است.

در برخی مواقع و به منظور دستیابی سریع به اهداف تمرینی که در حالت عادی نیازمند سال ها تمرین مستمر و منظم است، ورزشکاران در کنار استفاده از استروئیدهای آنابولیک آندروژنیک، از برخی داروها و مکمل های دیگر نیز استفاده می کنند که همگی جز داروها و مواد ممنوعه لیست آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ بوده و استفاده از آنها علاوه بر تبعات قانونی منفی و محرومیت های ورزشی، تبعات زیان بار زیادی نیز بر سلامت ورزشکاران دارا می باشد.

گروه دارویی

دلیل استفاده

داورهای مدر یا ادرار آور (Diuretics)

ایجاد تنش آبی بیشتر و کمک به تفکیک عضلات

انسولین(Insulins)

بهبود برداشت گلوکز توسط بافت ها و افزایش سنتز پروتئین

هورمون های تیروئیدی(Thyroid Hormones)

افزایش و تسریع متابولیسم چربی

مواد مخدر(Opiates)

کاهش درد ناشی از تمرین در عضلات و مفاصل

هورمون رشد انسانی(Human Growth Hormone)

افزایش قدرت عضله و تاندون / کاهش چربی بدن

تاموکسیفن(Tamoxifen)

کاهش ژینکوماستی / جلوگیری از بزرگ شدن سینه ها

گنادوتروپین جفتی انسانی(Human Chorionic Gonadotropin)

تقویت تولید طبیعی تستوسترون

کوکایین / آمفتامین (Cocaine / Amphetamine)

تاثیر بر سیستم عصبی و بهبود عملکرد تمرینی

 

استفاده طولانی مدت یا استفاده با دوز بالا می‌تواند موجب اثرات منفی بر روی سلامتی فرد شود. این اثرات می‌تواند برای بدن مضر باشد، به عنوان مثال می‌تواند موجب افزایش لیپوپروتئین کم‌چگالی یا کاهش لیپوپروتئین پرچگالی، آکنه، فشار خون بالا، سمیت کبدی و همچنین تغییرات ساختاری خطرناک در بطن چپ قلب، ایجاد وضعیت عدم تعادل هورمونها کاهش اندازه بیضه بروز کند.

در نهایت با در نظر گرفتن تمامی موارد پیش گفته و توجه به فلسفه و هدف اصلی ورزش که همان سلامتی است و به منظور رسیدن به اهداف سالم ورزشی، تلاش فزاینده و هدفمند را مد نظر قرار دهید و قبل از مصرف هر نوع استروئید آنابولیک آندروژنیک مضرات آن را بیاد آورید و در نهایت سرنوشت نهایی ورزشکارانی چون لانس آرمسترانگ،بن جانسون،ماریون جونز و ... را يادآور شويد.

تهيه و تنظيم: مجيد نيري(دانشجوي دكتري تربيت بدني) - حافظ رحيم زاده(دانشجوي دكتري فيزيولوژي ورزشي)

فدراسیون تکواندو در شبکه های اجتماعی

اخبار ، تصاویر ، ویدئو و اطلاعیه های ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیوندهای مهم


لیست داروهای ممنوعه 2020

مشاهده

قوانین ، ثبت علامت تجاری

مشاهده

پایگاه خبری شهدای تکواندو

مشاهده

بانک اطلاعات فدراسیون

مشاهده

جشنواره شهید رجایی

مشاهده

تقویم ورزشی سال 1400

مشاهده