سایت رسمی فدراسیون تکواندو ج.ا.ایران

این سایت متعلق به فدراسیون تکواندو جمهوری اسلامی ایران می باشد.

حقوق خبری و تصویری سایت
  • کلیه حقوق خبری و تصویری سایت متعلق به فدراسیون تکواندو جمهوری اسلامی ایران می باشد.
اطلاعات تماس
    آدرس: تهران - خيابان شريعتي - خيابان شهيد ميرزاپور (خيابان سهيل سابق) كوچه شهید طاهری - روبروي مجتمع مسكوني سبحان - فدراسيون تكواندو جمهوري اسلامي ايران
    کدپستی: 1931735593

    تلفن : 22242441
    تلفن : 22242442
    تلفن : 22242443

نقش فرهنگ در ورزش کشور

بررسی ارتباط بین دو مقوله فرهنگ و ورزش اهمیت زیادی دارد. اینکه ما تا چه حد توانسته ایم از توانایی های بالقوه حوزه فرهنگ برای رشد و ارتقای ورزش در جامعه خود بهره بگیریم و البته ورزش تا چه میزان کمک کرده تا سطح فرهنگ جامعه ما رشد پیدا کند؛ جالب توجه است.

بررسی ارتباط بین دو مقوله فرهنگ و ورزش اهمیت زیادی دارد. اینکه ما تا چه حد توانسته ایم از توانایی های بالقوه حوزه فرهنگ برای رشد و ارتقای ورزش در جامعه خود بهره بگیریم و البته ورزش تا چه میزان کمک کرده تا سطح فرهنگ جامعه ما رشد پیدا کند؛ جالب توجه است. البته عکس این موضوع هم می‌تواند وجود داشته باشد؛ یعنی ورزش و فرهنگ در جهت تضعیف یکدیگر حرکت کنند. 

بدون شک اتفاقاتی که در حوزه ورزش کشور ما رخ می‌دهد؛ می‌تواند موجب ایجاد زمینه‌هایی برای رشد یا تنزل فرهنگ شود.

هر مقوله‌ای که انسان به ذهن می‌آورد و برای آن مصداق پیدا می‌کند، فرهنگی را به همراه دارد. فرهنگ موضوع مهمی است که لازمه جدایی ناپذیر هر پدیده است. مثلا وقتی تجارت و اقتصاد را به ذهن می‌آوریم قطعا فرهنگ آن هم باید برای ما به وجود آید یا دست کم فرهنگ رایج آن هم به عنوان فرهنگ عمومی مورد توجه قرار گیرد تا در بین آنها جایگاهی داشته باشیم. در غیر اینصورت از حوزه اقتصاد و تجارت بیرون هستیم یا فرد اقتصاددان یا تاجر موفقی نخواهیم بود. آنچه که مشخص است این است که ورزش از این قاعده مستثنی نیست.

باید تمام وجود بشر را به عنوان موجودی ارزشمند برای رسیدن به موفقیت آماده کنیم. ورزش یکی از زمینه‌هایی است که می تواند انسان را به مقامی والا برساند. امروزه همه چیز و همچنین ورزش که همانند علم پزشکی با بدن فرد سروکار دارد؛ به صورت علم درآمده و همانطور که علم پزشکی نمی‌تواند نسبت ممارست دائمی درباره تحقیق، آزمایش و پژوهش بی تفاوت باشد؛ در ورزش هم ناگزیر هستیم از اصول علمی بهره گیری کنیم. اصولی که شامل همه بخش‌ها و جنبه‌های زندگی بشر می‌شود. 

فرهنگ عاملی زیربنایی در ساختار جامعه است و بر همه عوامل روبنایی جامعه از جمله هنر، سیاست، اقتصاد، ورزش و ... تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین رابطه بین فرهنگ و مولفه‌های دیگر رابطه‌ای دو سویه است. اما به دلیل زیربنایی بودن فرهنگ، تاثیرگذاری آن نسبت به تاثیرپذیری از بقیه موضوعات بیشتر است. بنابراین باید تلاش کنیم تمام عوامل روبنایی جامعه از جمله مقوله ورزش را متناسب و همراه با فرهنگ بدانیم و اگر در شرایطی غیر از این کار کنیم متاسفانه عامل روبنایی مورد نظر می‌تواند دچار ضعف‌ها و کاستی‌هایی شود که تاثیر ضعیف فرهنگ بر ورزش جامعه نمونه‌ای از آن است. اگر بخواهیم از رفتارهای ارزشی ورزشکاران بگوییم و یا آنها را مورد انتقاد قرار دهیم باید به زمینه‌های فرهنگی جامعه توجه کنیم. ضمن اینکه هرچه ورزشکاران زمینه‌های فرهنگی را در رفتارهای خود لحاظ کنند؛ متعاقبا می‌توانند نقش اصلی خود را به درستی ایفا کنند. 

در علم جامعه شناسی عده‌ای از افراد به نام گروه‌های مرجع وجود دارند. می‌توان ورزشکاران را هم جز این گروه حساب کرد. بنابراین ورزشکار می‌تواند الگویی برای طرفداران خود باشد و باید دقت لازم را در رفتار خود داشته باشد. زیرا هرگونه رفتار درست یا نادرستی از نظر فرهنگ ما می‌تواند در سلامت یا عدم سلامت جامعه تاثیرگذار باشد. 

حال چگونه می‌توان در این زمینه به  ارتقاء سواد اجتماعی جامعه کمک کرد؟. مسلما نهاد حاکمیت در بسترسازی این جریان بیشترین تاثیرگذاری را دارد و می‌تواند با تعیین اصول و خط مشی‌ها تربیت ورزشکاران را مطابق با فرهنگ جامعه شکل دهد. ضمن اینکه با نظارت و ارزیابی رفتار ورزشکاران می‌تواند به رفتار آنها شکل دهد.  زمانی که تفاوت میان رفتار فردی و اجتماعی به وجود می‌آید و این تصور ایجاد می شود که زندگی شخصی هر کس به خودش مربوط است و زندگی اجماعی به دیگران بازمی‌گردد. در صورتی که در تبلور رفتارهای شخصی و اجتماعی باید دقت لازم را به خرج داد. 

اصلاح جامعه بدون اصلاح فرهنگ آن میسر نیست. تلاش‌های اقتصادی و اجتماعی زمانی می‌توانند شاهد مقصود را در آغوش بگیرند که الزامات مورد نظر آنها در فرهنگ جامعه نهادینه شده باشد. ابعاد فرهنگ و تأثیر آن، بر خلاف باور برخی، به احداث مراکز آموزشی خلاصه نمی‌شود. گستره فرهنگ و کار فرهنگی از جزئی‌ترین فعالیت‌های فردی تا جدی‌ترین مسئولیت‌های اجتماعی کشیده شده است. به تعبیر رهبر معظم انقلاب «فرهنگ از اقتصاد هم مهمتر است.»

به همین دلیل ورود به عرصه فرهنگ و فعالیت‌های فرهنگی، به دلیل ابعاد گسترده آن، باید ورودی کارآمد، مداوم، همراه با مدیریت راهبری و اثر گذار باشد.

تعبیری که از سوی مقام معظم رهبری بارها مورد استفاده قرار گرفت  «واقع قضیّه این است که کارزار فرهنگی از کارزار نظامی اگر مهم تر نباشد و اگر خطرناک تر نباشد، کمتر نیست؛ این را بدانید؛… واقعاً یک میدان کارزار است اینجا» چنین راهبرد ویژه‌ای نیازمند طرح یک مختصات خاص برای فعالیت‌های فرهنگی در ورزش کشور است. بدون در نظر گرفتن نیازها و لوازم مورد نیاز برای فعالیت‌های فرهنگی، نمی توان به پایان مطلوب آنها دل بست. به همین دلیل جا دارد به شناخت ویژگی‌های کار فرهنگی مطلوب در ورزش کشور به شکلی اصولی و ریشه‌ای‌تر پرداخته شود؛ و به این پرسش مهم و اساسی پاسخ دهیم که اگر فرهنگ به مثابه هوایی است که در آن نفس میکشیم ؟!!اصولا برای توفیق در فعالیت های فرهنگی در ورزش به چه لوازمی نیاز داریم؟ از چه موانعی باید بگذریم؟ تا بتوانیم در هوایی پاک و سالم و با نشاط نفس راحتی بکشیم....؟؟!

فاطمه جلالی 
رییس کمیته فرهنگی فدراسیون تکواندو

فدراسیون تکواندو در شبکه های اجتماعی

اخبار ، تصاویر ، ویدئو و اطلاعیه های ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیوندهای مهم


لیست داروهای ممنوعه 2020

مشاهده

قوانین ، ثبت علامت تجاری

مشاهده

پایگاه خبری شهدای تکواندو

مشاهده

بانک اطلاعات فدراسیون

مشاهده

جشنواره شهید رجایی

مشاهده

تقویم ورزشی سال 1400

مشاهده