سایت رسمی فدراسیون تکواندو ج.ا.ایران

این سایت متعلق به فدراسیون تکواندو جمهوری اسلامی ایران می باشد.

حقوق خبری و تصویری سایت
  • کلیه حقوق خبری و تصویری سایت متعلق به فدراسیون تکواندو جمهوری اسلامی ایران می باشد.
اطلاعات تماس
    آدرس: تهران - خيابان شريعتي - خيابان شهيد ميرزاپور (خيابان سهيل سابق) كوچه شهید طاهری - روبروي مجتمع مسكوني سبحان - فدراسيون تكواندو جمهوري اسلامي ايران
    کدپستی: 1931735593

    تلفن : 22242441
    تلفن : 22242442
    تلفن : 22242443

میرهاشم حسینی، آقای غیرقابل پیش‌بینی تکواندو ایران

حسینی نشان داده که متخصص کارهای نشدنی است و این بار قرار است سناریوی بعد از مسابقات جهانی منچستر را در توکیو با صحنه‌های هیجان انگیز به نمایش بگذارد و برای اهتزار پرچم ایران و از بین بردن تنها حسرت شهرستان میانه یعنی مدال طلای المپیک تلاش کند. 

به گزارش روابط عمومی فدراسیون تکواندو، شهرستان میانه بدون تردید یکی از بزرگترین قطب‌های تکواندو ایران است. شهری که در تاریخ افتخارآفرینی تکواندوی این مرز و بوم نقش پررنگی را ایفا کرده است و همچنان به این روند ادامه می‌دهد. میانه، نقش جویبار در کشتی را در تکواندو ایران ایفا و قهرمانان بزرگی به دنیای تکواندو معرفی کرده است.

 یوسف کرمی، فرزاد عبداللهی، مرتضی شیری، محمدرضا مهدی‌زاده، سعید رجبی، امیرمحمد بخشی، عرفان ناظمی، حامد اصغری و چندین و چند ورزشکار دیگر قهرمانانی هستند که در شهرستان میانه تکواندو را آغاز و موفق به افتخار آفرینی برای کشورمان شدند.

میرهاشم حسینی یکی دیگر از استعدادهای استان آذربایجان شرقی است که در سال 1377 در شهرستان میانه به دنیا آمد و در هفت سالگی به صورت رسمی تکواندو را آغاز کرد. استاد حسن فلاحی‌راد همانند بسیاری دیگر از قهرمانان تکواندو میانه اولین مربی میرهاشم بود و الفبای یکی از موفق‌ترین رشته‌های ورزشی ایران را به پسر شایسته تکواندو ایران آموزش داد.

میرهاشم حسینی در سال 94 برای اولین بار فرصت حضور در میادین بین‌المللی را با تیم ملی تکواندو نوجوانان پیدا کرد و نشان داد قرار است در تکواندو ایران بزرگی کند. شیاپ‌چانگ چین تاپیه شاهد اولین درخشش میرهاشم حسینی در تکواندو دنیا بود تا این جوان شایسته کشورمان یکی از دو مدال طلای تیم محمدرضا زوار را در هشتمین دوره مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا کسب کند و نقش پررنگی در نایب قهرمانی تیم کشورمان در این مسابقات داشته باشد.

یک سال پس از درخشش در مسابقات رده سنی نوجوانان، میرهاشم حسینی فرصت همراهی تیم ملی جوان کشورمان در بیست و دومین دوره مسابقات تکواندو قهرمانی بزرگسالان آسیا پیدا کرد. تیمی که چهار ماه قبل از المپیک ریو با جوانانی همچون حسینی، هادی‌پور، رجبی، علیاری، یعقوبی و عرفانیان در "مانیل" فیلیپین حاضر شد تا در غیاب فرزان عاشورزاده، مهدی خدابخشی و سجاد مردانی، ملی‌پوشان المپیکی وقت تکواندو ایران در معتبرترین رویداد قاره کهن حضور داشته باشد.

حسینی جوان که منتظر فرصتی برای اثبات بیشتر توانایی‌های خود بود، در مسابقات قهرمانی آسیا با اقتدار در وزن 58- کیلوگرم به مدال طلا رسید تا در رویاهای خود نقشه حضور در المپیک توکیو دوره آینده را طراحی کند. مدالی که تنها فرزان عاشورزاده پیش از این در وزن 58- کیلوگرم قهرمانی آسیا برای کشورمان در سال 2014 در ازبکستان کسب کرده بود و میرهاشم حسینی نیز به خوبی از آن محافظت کرد.

مدال طلای حسینی در قهرمانی آسیا 2016 همراه با دو مدال طلای دیگر آرمین هادی‌پور و سعید رجبی و دو مدال نقره علیرضا علیاری و ابوالفضل یعقوبی در نهایت یکی از بهترین نتایج تاریخ تیم ملی تکواندو در قهرمانی آسیا را رقم زد و بار دیگر ایران را بر بلندای قاره پهناور قرار داد.

با پایان سال 2016 و سی و یکمین دوره المپیک تابستانی، طراحی کسب سهمیه المپیک توکیو در تکواندو ایران آغاز شد و میرهاشم حسینی یکی از اهداف این برنامه‌ریزی برای دریافت بلیت معتبرترین رویداد ورزشی جهان بود.

کسب مدال طلا در جام ریاست فدراسیون جهانی در آغازین ماه‌های سال 2017 در کشور یونان اولین گام میرهاشم حسینی در پروسه حضور برای کسب سهمیه المپیک بود. مدال با ارزشی که دو ماه قبل از مسابقات جهانی 2017 موجو کره‌جنوبی حاصل شد و میرهاشم را با روحیه بالا به میدان مسابقات جهانی اعزام کرد.

حسینی که بعد از مدال طلای قهرمانی آسیا در اندیشه بزرگی در مسابقات جهانی بود، از فرصت حضور در اولین رویداد جهانی به خوبی بهره برد و در وزن 63- کیلوگرم مسابقات به دیدار نهایی صعود کرد و تنها در مقابل قهرمان المپیک 2016 ریو از چین غافلگیر شد و مدال با ارزش نقره جهان را بر گردن آویخت.

تکواندوکار شایسته کشورمان که بعد از کسب مدال جهانی به خوبی ثابت کرده بود که حضور در المپیک رویای اوست، در ادامه سال 2017 در سی‌امین دوره المپیاد دانشجویان جهان حاضر شد و بار دیگر در چین تایپه کشوری که اولین مدال طلای دوران قهرمانی خود را کسب کرده بود، بزرگی کرد و با مدال طلا به کشورمان بازگشت.

حضور موفقیت‌آمیز حسینی در میادین معتبر بین‌المللی و جمع‌آوری امتیازات لازم باعث شد که خیلی زود در سال 2017 در میان نفراتی قرار بگیرد که امکان حضور در مسابقات گرندپری را دارند؛ گرندپری که اصلی‌ترین میدان برای جمع‌آوری امتیاز جهت کسب سهمیه المپیک از طریق رنکینگ بود.

حضور در میان بزرگان جهان و فرصت شرکت در مسابقات گرندپری، خیلی سریعتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد برای میرهاشم حسنی جوان که تنها 2 سال از حضورش در مسابقات بین‌المللی می‌گذشت، فراهم شد. روندی که به واسطه عملکرد درخشان او و همراه با  بالا رفتن توقعات برای کسب مدال در هر رویدادی بود. همین مسئله وعدم آشنایی با جو مسابقات گرندپری باعث شد که میرهاشم جوان در دو میدان ابتدایی خود در مسابقات گرندپری رباط و لندن دست خالی میدان را ترک کند. اتفاقی که برای میرهاشم با توجه به مدال‌آوری در مسابقات بین‌المللی که تبدیل به عادت شده بود، چندان آشنا به نظر نمی‌رسید.

او بعد از دو تجربه ابتدایی خود در مسابقات کسب سهمیه رقابت‌های گرنداسلم در ووشی چین حاضر و در این مسابقات نیز موفق به کسب مدال برنز شد.

حسینی که حالا به خوبی متوجه شده بود کسب مدال در مسابقات گرندپری سخت‌تر از هر میدانی است، با ذهنیت قوی‌تر به استقبال سال سخت 2018 رفت و با کسب مدال طلای هشتمین دوره مسابقات تکواندو جام باشگاه‌های آسیا و مدال نقره بیست و نهمین دوره جام فجر استارت خوب خود را آغاز کرد.

غیبت تیم ملی در مرحله نخست مسابقات گرندپری در سال 2018 و نزدیکی فاصله برگزاری بازی‌های آسیایی با مرحله دوم رقابت‌های گرندپری در مسکو باعث شد که حسینی در دومین مرحله این مسابقات نیز حضور نداشته باشد تا با تمرکز کافی برای افتخارآفرینی در المپیک آسیایی دور خیز کند.

اتفاق مهمی که در 31 مردادماه سال 97 رقم خورد و میرهاشم حسینی با صعود به دیدار نهایی وزن 63- کیلوگرم موفق به کسب چهاردهمین مدال طلای تاریخ تکواندو ایران در بازی‌های آسیایی شد.

 مدالی که دقیقاً یک روز بعد از مدال سعید رجبی همشهری او حاصل شد و در کنار 2 مدال طلای یوسف کرمی، شهرستان میانه را در بازی‌های آسیایی صاحب چهارمین مدال طلا کرد. اتفاق مهم دیگر برای میرهاشم حسینی در بازی‌های آسیایی، گرفتن انتقام شکست فینال مسابقات جهانی موجو از تکواندوکار چینی و قهرمان دوره گذشته المپیک ریو بود.

8 روز پس از پایان بازی‌های آسیایی اندونزی، میرهاشم حسینی در سومین سفر به کشور چین تایپه موفق شد یک بار دیگر در این کشورافتخاری مهم را برای خود و تکواندو ایران کسب کند و سرانجام در سومین حضور در مسابقات گرندپری به اولین مدال خود در این رویداد معتبر برسد.

حسینی در حالی که بعد از بازی‌های آسیایی فرصتی برای استراحت نداشت، به دیدار نهایی مرحله سوم مسابقات گرندپری سال 2018 راه یافت و در دیداری نزدیک مغلوب دای هون لی کره‌ای شد و مدال نقره را کسب کرد.

بلافاصله پس از مرحله سوم مسابقات، چهارمین مرحله مسابقات گرندپری در اواخر مهرماه سال 97 در منچستر انگلیس برگزار شد و میرهاشم حسینی در فاصله کمتر از 2 ماه به سومین فینال خود راه یافت و مجدداً در مقابل دای هون لی کره‌ای قرار گرفت. فشردگی مسابقات و سفرها باعث شد، میرهاشم با وجود عملکرد قابل قبول در مقابل تکواندو صاحب‌نام و پرآوازه کره‌ای‌ها در راند سوم به دلیل مصدومیت قادر به ادامه مسابقه نباشد و دومین مدال خود از گرندپری را نیز به رنگ نقره‌ای دریافت کند.

عدم حضور میرهاشم حسینی در میان 16 نفر برتر رنکینگ باعث شد تا حسینی فرصت حضور در فینال مسابقات گرندپری در سال 2018 در فجیره را پیدا نکند و کار خود را در سال 2018 میلادی با کسب دو مدال طلا و سه مدال نقره به پایان برساند.

سال 2019 برای میرهاشم حسینی که با تمام وجود در تقلای حضور خود در میان شش نفر برتر رنکینگ بود، سالی عجیب و پر از اتفاقات بود.

با وجود شروع خوب میرهاشم در این سال و کسب دو مدال طلا در سومین دوره جام ریاست فدراسیون جهانی در قاره آسیا و نهمین دوره مسابقات تکواندو جام باشگاه‌های آسیا و مدال نقره در سی‌امین دوره جام بین‌المللی فجر، اما در اتفاقی نادر و با اقدام سیاسی انگلیس در صدور رواید، او به راحتی آب خوردن فرصت حضور در مسابقات قهرمانی جهان را از دست داد.

این در حالی بود که حسینی پیش از این و در سال گذشته در گرندپری لندن حاضر شده بود و ویزای انگلیس را دریافت کرده بود، اما سناریو طراحی شده انگلیسی‌ها رویاهای قهرمان شایسته کشورمان برای کسب سهمیه المپیک را در آستانه نقش بر آب کردن قرار داد.

با از دست رفتن 120 امتیاز مهم و حیاتی مسابقات جهانی برای میرهاشم، بسیاری کار کسب سهمیه برای این تکواندوکار توانمند کشورمان از طریق رنکینگ المپیک را تمام شده دانستند، اما حسینی پیش از این نشان داده بود که آقای غیرقابل پیش‌بینی تکواندو ایران است و خیال ندارد از خواسته‌های خود به راحتی دست بکشد.

در فاصله 20 روز بعد از پایان مسابقات جهانی منچستر، اولین مرحله مسابقات گرندپری در سال 2019 در رم ایتالیا برگزار شد و میرهاشم قدم در مسیری گذاشت که باید بسیاری از اولین‌ها را برای رسیدن به کسب سهمیه المپیک انجام می‌داد. حسینی در حالی که شوک روحی بزرگی را پشت سر گذاشته بود، با صلابت بسیار در رم حاضر شد و با شکست یکی پس از دیگری رقبای خود به دیدار نهایی راه یافت و برای سومین بار در یک سال اخیر رودروی "دای هون لی" از کره‌جنوبی قرار گرفت.

دیداری حساس و نفس‌گیر که در نهایت با برتری 13 بر 11 میرهاشم به پایان رسید تا او ضمن کسب اولین مدال طلای خود در تاریخ مسابقات گرندپری، انتقام دو شکست گذشته و بسیاری دیگر از نمایندگان تکواندو کشورمان را از تکواندوکار بزرگ کره‌ای‌ها بگیرد. فریاد از ته اعماق وجود میرهاشم حسینی بعد از پیروزی مقابل تکواندوکار فوق‌العاده‌ کره جنوبی و به آسمان پریدن او که تمام فشارهای روحی و روانی ماه‌‌های گذشته را خالی می‌کرد، توسط عکاس فدراسیون جهانی به عنوان یکی از قاب‌های ماندگار تاریخ رقابت‌های گرندپری ثبت شد.

میرهاشم پس از کسب اولین طلای گرندپری رم یک بار دیگر در فاصله کوتاهی به ایتالیا و این بار بندر ناپل سفر کرد و در دومین حضور خود در مسابقات المپیاد دانشجویان جهان موفق به کسب دومین مدال طلای خود شد.

هت‌تریک طلایی حسینی در سال 2019 با حضور در دومین مرحله مسابقات گرندپری در چیبا ژاپن رقم خورد و تکواندوکار شایسته کشورمان برای چهارمین بار به فینال مسابقات گرندپری صعود کرد و این بار در مقابل دیگر نماینده تکواندو انگلیس قرار گرفت. حسینی که حسابی از انگلیسی‌ها به خاطر اتفاقات مسابقات جهان دلخور بود، در دیداری یک طرفه نماینده آنها را شکست داد و به یک مدال طلای دیگر دست یافت.

بعد از این عملکرد فوق‌العاده، میرهاشم حسینی در سومین مرحله مسابقات گرندپری 2019 در صوفیه به روی شیاپ‌چانگ رفت و در مرحله یک‌چهارم برای چهارمین بار حریف دایی هون لی شد. مسابقه‌ای که حسینی بار دیگر توانایی‌های خود را به نمایش می‌گذاشت و در دو راند ابتدایی با برتری به زمان استراحت رفت، اما او فکر همه جا را کرده بود غیر از داوری که در نهایت او را 10 اخطاره خواهد کرد و زمینه‌ساز حذف از مسابقات را تنها با کسب عنوان پنجمی فراهم می‌کند.

بعد از گرندپری صوفیه، حسینی در تورنمنت آزاد صربستان حاضر شد و با کسب مقام قهرمانی، 10 امتیاز دیگر به مجموع امتیازات خود در روزهای حساس پایان مسابقات کسب سهمیه اضافه کرد.

حسینی که بعد از مسابقات جهانی منچستر از هیچ، عملکردی درخشان و امید کسب سهمیه را زنده کرده بود، حالا باید در آخرین مرحله مسابقات قبل از اعلام نفرات المپیکی، در گرندپری مسکو حاضر می‌شد. سهمیه‌ای که قبل از شروع مسابقات اعلام شده بود تنها با حضور در دیدار نهایی به دست خواهد آمد و فشار روحی بسیاری را به قهرمان کشورمان و کادرفنی وارد کرده بود.

حسینی برای انجام آخرین ماموریت در روسیه حاضر شد و با وحود تمام بار روانی که روی دوش خود تحمل می‌کرد، موفق به حضور در مرحله نیمه‌نهایی مسابقات شد و جدال سنتی مقابل حریف کره‌ای را برگزار کرد. این بار نیز در حالی که یک بار دیگر حریف خود را تا آستانه شکست پیش برد، در نهایت با سه امتیاز اختلاف مسابقه را واگذار کرد و به دیدار رده‌بندی راه یافت.

بعد از این مسابقه با محاسبه عملکرد رقبا مشخص شد که سخت‌ترین سهمیه تکواندوکاران برای حضور در المپیک توکیو به نام  میرهاشم حسینی و برای ایران قطعی شده است و تمام تلاش‌های جوان سختکوش کشورمان به نتیجه رسیده است. موضوعی که خیال حسینی را بعد از یک سال طاقت فرسا راحت کرد و او با توجه به همین موضوع در دیدار رده‌بندی حاضر شد و به خاطر چند غفلت مبارزه را به حریف چینی واگذار کرد و با کسب جایگاه چهارم، بلیت توکیو خود را از زیر سنگ برداشت.

در حالی که حسینی در سال 2020 منتظر برگزاری المپیک و درخشش در توکیو بود، میهمانی ناخوانده دنیا را در شرایط سختی قرار داد و المپیک را برای یک سال به تعویق انداخت. یک سالی که به همه ورزشکاران دنیا بسیار سخت گذشت و باعث شد بسیاری از آنها مانند نمایندگان کشورمان فرصت حضور در مسابقات را نداشته باشد.

موضوعی که تاثیر آن را روی عملکرد میرهاشم حسینی در قهرمانی آسیا 2021 در بیروت گذاشت و شوک بزرگی به میرهاشم در آستانه المپیک وارد کرد، اما حسینی نشان داده که متخصص کارهای نشدنی است و این بار قرار است سناریوی بعد از مسابقات جهانی منچستر را در توکیو با صحنه‌های هیجان انگیز به نمایش بگذارد و برای اهتزار پرچم ایران و از بین بردن تنها حسرت شهرستان میانه یعنی مدال طلای المپیک تلاش کند. 

فدراسیون تکواندو در شبکه های اجتماعی

اخبار ، تصاویر ، ویدئو و اطلاعیه های ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیوندهای مهم


لیست داروهای ممنوعه 2020

مشاهده

قوانین ، ثبت علامت تجاری

مشاهده

پایگاه خبری شهدای تکواندو

مشاهده

بانک اطلاعات فدراسیون

مشاهده

جشنواره شهید رجایی

مشاهده

تقویم ورزشی سال 1400

مشاهده