سایت رسمی فدراسیون تکواندو ج.ا.ایران

این سایت متعلق به فدراسیون تکواندو جمهوری اسلامی ایران می باشد.

حقوق خبری و تصویری سایت
  • کلیه حقوق خبری و تصویری سایت متعلق به فدراسیون تکواندو جمهوری اسلامی ایران می باشد.
اطلاعات تماس
    آدرس: تهران - خيابان شريعتي - خيابان شهيد ميرزاپور (خيابان سهيل سابق) كوچه شهید طاهری - روبروي مجتمع مسكوني سبحان - فدراسيون تكواندو جمهوري اسلامي ايران
    کدپستی: 1931735593

    تلفن : 22242441
    تلفن : 22242442
    تلفن : 22242443

کیانی، بانوی تکواندوکار جسور و شجاع ایرانی در المپیک توکیو

ناهید کیانی کاپیتان جوان تیم ملی تکواندو حالا پس از کسب دستاوردهای بزرگ و حضور در رویدادهای معتبر قرار است به عنوان نماینده ورزش بانوان ایران در توکیو حاضر شود. تکواندوکاری که همیشه به عنوان بانوی جسور و شجاع ایرانی در مسابقات به میدان رفته است و فارغ از هر نتیجه‌ای تا آخرین توان برای اعتلای پرچم کشورش تلاش کرده است.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون تکواندو، 10 مردادماه سال 1377 دختری در اصفهان به دنیا آمد که در سرنوشت او نوشته بود روزی به عنوان نماینده دختران تکواندو ایران در معتبرترین رویداد ورزشی جهان حضور خواهد داشت. ناهید کیانی دختر اصالتاً خوزستانی ورزش ایران، تکواندو را از8 سالگی در اصفهان آغاز کرد و رفته رفته به سطحی از پیشرفت دست یافت که موفق شد در مسابقات قهرمانی کشور رده سنی نوجوانان حضور پیدا کند.

کیانی در مسابقات قهرمانی کشور با وجودی که در دیدار نهایی مغلوب شد، اما از نگاه تیزبین ندا زارع سرمربی وقت تیم ملی تکواندو نوجوانان دور نماند. زارع که متوجه استعداد کیانی شده بود، او را نه تنها به اردوی تیم ملی دعوت کرد، بلکه این فرصت را در اختیار او قرار داد تا به عنوان نماینده وزن 46- کیلوگرم تکواندو ایران در دهمین دوره مسابقات نوجوانان جهان در سال 2014 در چین تایپه حضور داشته باشد.

کیانی در اولین حضور برون مرزی خود نشان داد که پتانسیل تبدیل شدن به یکی از استعدادهای تکواندو زنان ایران را خواهد داشت و در نوروز 1393 اولین عیدی خود به علاقمندان تکواندو را با کسب مدال برنز جهان داد.  کیانی که در آستانه 16 سالگی حالا موفق به کسب مدال در رده سنی پایه شده بود، یک سال منتظر ماند تا  اولین مدال طلای خود در رویدادهای معتبر جهانی را کسب کند.

کیانی با تیم نوجوانان ایران در فروردین ماه سال 1394 مجدداً به چین تایپه و این بار در دهمین دوره مسابقات تکواندو نوجوانان آسیا در سال 2015 اعزام شد و این بار با گردن آویزی به رنگ طلا به میهن بازگشت. از کاروان تکواندو ایران در چین تایپه، 6 سال بعد دو تکواندوکار موفق به کسب سهمیه المپیک 2020 توکیو شدند. ناهید کیانی و میرهاشم حسینی دو طلایی تکواندو ایران در آن مسابقات بودند که حالا به نفرات المپیکی ایران در معتبرترین آوردگاه جهان حضور خواهند داشت.

کیانی بعد از کسب دو مدال ارزشمند در رده سنی نوجوانان و چند ماه بعد از درخشش در مسابقات تکواندو نوجوانان قهرمانی آسیا، خیلی زود به پیراهن تیم ملی بزرگسالان رسید و در اولین حضور رسمی در رده سنی بزرگسالان به مسابقات المپیک نظامیان جهان در کره‌جنوبی اعزام شد و با صعود به دیدار نهایی، اولین مدال خود در این رده سنی را به رنگ نقره‌ای کسب کرد.

 او که حالا نام خود را در تکواندو ایران بیشتر بر سر زبان‌ها انداخته بود، در سال 2016 با تیم ملی بزرگسالان بانوان در مسابقات قهرمانی آسیا در "مانیل" فیلیپین حاضر شد و در اولین حضور خود در مسابقات قاره کهن به مدال برنز رسید. مدالی که در روزهای ابتدایی سال 96 کسب شد تا ناهید در ماه‌های ابتدایی سه سال اخیر همواره در مسابقات حاضر و موفق به کسب مدال شود.

سال 2017 یکی از مهمترین سال‌های زندگی ناهید کیانی بود و او در رویدادهای مختلفی از جمله قهرمانی جهان به میدان رفت و و در اکثر  رویدادها دست پر به کشورمان بازگشت. ناهید ابتدا در مسابقات همبستگی کشورهای اسلامی در آذربایجان حاضر شد و در 26 اردیبهشت ماه سال 96 با شکست تمامی رقبای خود به مدال طلا رسید تا چهارمین مدال خود را در چهارمین فصل بهار پی‎‌درپی کسب کند.

کیانی برای رسیدن به مدال طلای کشورهای اسلامی حریفان قدرتمندی از جمله تکواندوکار اردنی و دارنده دو مدال برنز آسیا، تکواندوکار تونسی دارنده سه مدال نقره آفریقا و برنز قهرمانی نوجوانان را شکست داد، اما اوج کار او در دیدار نهایی بود که موفق به شکست "ظلیها آگریس" از ترکیه شد. تکواندوکاری که سه مدال برنز اروپا در سه رده سنی نوجوانان، زیر 21 سال و بزرگسالان را در کارنامه خود داشت و چند ماه بعد در مسابقات جهانی موجو کره‌جنوبی به مدال طلای جهان رسید.

ناهید قبل از مسابقات کشورهای اسلامی، در تورنمنت بین‌المللی مراکش حاضر شد و با صعود به دیدار نهایی به مدال نقره رسید. مدالی که چند روز بعد در بیست و نهمین دوره جام بین‌المللی فجر نیز تکرار شد تا کیانی همچنان روند رو به رشد خود را ادامه بدهد.

مسابقات قهرمانی جهان 2017 در موجو کره‌جنوبی برگزار شد و ناهید کیانی در این مسابقات بار دیگر توان و استعداد خود را نشان داد و تا آستانه کسب مدال جهانی بزرگسالان نیز پیش رفت، اما کم‌تجربگی در نهایت باعث شد، در اولین حضور جهانی به کسب مقام پنجم رضایت دهد.

کیانی در این مسابقات تکواندوکارانی از مراکش، فرانسه و گواتمالا را شکست داد و در مرحله یک‌چهارم نهایی در مقابل تکواندوکار صربستانی مغلوب شد و با عملکردی بسیار خوب از مسابقات جهانی خداحافظی کرد.

در آخرین رویداد سال 2017، ناهید کیانی برای حضور در اولین دوره مسابقات گرنداسلم، در رقابت‌های ورودی این رویداد تازه تاسیس در "ووشی" چین حاضر شد و در این مسابقات نیز ضمن کسب مدال برنز، سهمیه حضور در اولین دوره مسابقات گرنداسلم را کسب کرد.

 

 سال 2018 برای ناهید کیانی فصل تازه‌ای از افتخارآفرینی‌ را به همراه داشت. بیست و سومین دوره مسابقات تکواندو قهرمانی آسیا، دومین حضور ناهید در رویداد معتبر قاره کهن بود. او در این مسابقات در حالی که مدال طلای آسیا را در دست داشت، در ثانبه‌های پایانی به زمین انداخت.

دختر جسور و نترس تکواندو ایران در ویتنام با شکست تمامی رقبای خود به دیدار نهایی راه یافت و در حالی که 12 امتیاز از حریف کره‌ای خود در دیدار فینال پیش بود، در نهایت 29 بر 27 مغلوب شد و با یک پله صعود نسبت به دوره گذشته به مدال نقره رسید.

کیانی سه ماه بعد از مسابقات قهرمانی آسیا، حضور در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا را تجربه کرد و در این مسابقات نیز موفق شد نام خود را در میان مدال‌آوران تکواندو بانوان ایران در بازی‌های آسیایی ثبت کند.

او در مرحله نیمه‌نهایی این مسابقات به مصاف "پانیپاک وونگ پاتاناکیت" دارنده مدال برنز المپیک ریو 2016، یک مدال طلا و یک مدال برنز جهان در آن زمان از تایلند رفت و با نتیجه 11 بر 6 مغلوب حریف پرآوازه خود شد و به مدال برنز رسید. تکواندوکاری که در سال 2019 دومین مدال طلای جهان را در منچستر کسب کرد.

کیانی در آخرین رویداد سال 2018، در کرج و در بیست و نهمین دوره مسابقات جام بین‌المللی فجربه مدال طلا دست یافت.

2019 سالی دیگر برای تجربه اندونزی و افتخارآفرینی ناهید کیانی بود. او با کسب مدال طلای سی‌امین دوره جام بین‌المللی فجر و مدال برنز سومین دوره جام ریاست فدراسیون جهانی این سال را شروع کرد. کیانی در دیدار نیمه‌نهایی جام ریاست فدراسیون جهانی به مصاف "ونرن یوناتا" دارنده مدال برنز جهان در سال 2017 رفت و در دیداری نزدیک مغلوب حریف خود شد و بر سکوی سوم جام ریاست فدراسیون جهانی قرار گرفت.

شیاپ‌چانگ مسابقات جهانی منچستر در سال 2019 برای دومین بار میزبان ناهید کیانی در مسابقات جهانی بود. رقابت‌هایی که حواشی اعزام تیم ملی و کارشکنی میزبان خود نیازمند صحبت فراوان است، اما با این حال کیانی در این مسابقات نیز با وجود نداشتن رنکینگ، مبارزات خوبی را انجام داد.

او پس از شکست نماینده نپال، به مصاف تکواندوکار ازبکستانی و دارنده مدال برنز بازی‌های آسیایی 2018 اندونزی و مدال برنز قهرمانی آسیا رفت و موفق به شکست حریف قدرتمند خود شد. کیانی در مرحله سوم بار دیگر به مصاف ""پانیپاک وونگ پاتاناکیت" تایلندی رفت که در نیمه‌نهایی بازی‌های آسیایی با او مبارزه کرده بود و این بار نیز مغلوب حریف پرآوازه خود شد و با کسب عنوان نهمی از مسابقات کنار رفت. تکواندوکار تایلندی نیز در ادامه دومین مدال طلای جهان خود و سومین مدالش از مسابقات جهانی را کسب کرد.

سال 2020 با  تنها حضور کیانی در تورنمنت آزاد ترکیه همراه بود و در ادامه شیوع بیماری کرونا باعث لغو مسابقات کسب سهمیه، قهرمانی آسیا و در نهایت المپیک 2020 توکیو شد. کیانی در تورنمنت ترکیه اما نشان داد که به اوج بلوغ فکری و فنی رسیده است و با شکست رقبای قدرتمند از جمله " پاتیمات آباکاروا" دارنده مدال برنز المپیک ریو از آذربایجان مقتدرانه به مقام قهرمانی رسید.

با شروع دوباره مسابقات در سال 2021، کیانی در رقابت‌های گزینشی المپیک  در اردن حاضر شد تا با کسب سهمیه المپیک نام خود را در تاریخ ورزش تکواندو به عنوان چهارمین نماینده المپیکی تکواندو بانوان ثبت کند.

کیانی در اردن پس از شکست حریفی میزبان، در حساس‌ترین و سخت‌ترین مبارزه دوران زندگی خود به مصاف " فاناپا هارنسوجین" دارنده مدال طلای مسابقات جهانی 2019 منچستر و نایب قهرمان آسیا از تایلند رفت و با عملکردی شجاعانه 18 بر 16 از سد حریف خود گذشت و دست به کار بزرگی زد. او برای قطعی کردن سهمیه المپیک در گام آخر ناتالی حَمِیدی، دارنده مدال نقره نوجوانان آسیا 2019 از کشور میزبان را پیش‌رو داشت و با برتری در این مسابقه سهمیه المپیک خود را قطعی کرد.

بیست و چهارمین دوره مسابقات تکواندو قهرمانی آسیا در سال 2021 آخرین حضور کیانی در یک رویداد قبل از المپیک بود که با کسب مدال برنزی دیگری برای او در مسابقات قاره‌ای همراه شد تا این مدال در کنار نقره و برنز دوره‌های گذشته او قرار بگیرد.

کاپیتان جوان تیم ملی تکواندو حالا پس از کسب این دستاوردها و حضور در رویدادهای معتبر قرار است به عنوان نماینده ورزش بانوان ایران در توکیو حاضر شود. تکواندوکاری که همیشه به عنوان بانوی جسور و شجاع ایرانی در مسابقات به میدان رفته است و فارغ از هر نتیجه‌ای تا آخرین توان برای اعتلای پرچم کشورش تلاش کرده است.

کیانی بهتر از هر کسی به توانایی‌های خود آگاه است و می‌داند هنوز توان واقعی خود را به دنیای تکواندو نشان نداده است. توکیو؛ میدانی که شاید سال‌ها در انتظار مانده است تا در مقطعی تاریخ از زندگی جهان، شاهد درخشش دختری ایرانی باشد.

فدراسیون تکواندو در شبکه های اجتماعی

اخبار ، تصاویر ، ویدئو و اطلاعیه های ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیوندهای مهم


لیست داروهای ممنوعه 2020

مشاهده

قوانین ، ثبت علامت تجاری

مشاهده

پایگاه خبری شهدای تکواندو

مشاهده

بانک اطلاعات فدراسیون

مشاهده

جشنواره شهید رجایی

مشاهده

تقویم ورزشی سال 1400

مشاهده