سایت رسمی فدراسیون تکواندو ج.ا.ایران

این سایت متعلق به فدراسیون تکواندو جمهوری اسلامی ایران می باشد.

حقوق خبری و تصویری سایت
  • کلیه حقوق خبری و تصویری سایت متعلق به فدراسیون تکواندو جمهوری اسلامی ایران می باشد.
اطلاعات تماس
    آدرس: تهران - خيابان شريعتي - خيابان شهيد ميرزاپور (خيابان سهيل سابق) كوچه شهید طاهری - روبروي مجتمع مسكوني سبحان - فدراسيون تكواندو جمهوري اسلامي ايران
    کدپستی: 1931735593

    تلفن : 22242441
    تلفن : 22242442
    تلفن : 22242443

بتا آلانین - تکواندو (کیوروگی - پومسه) – رزمی - مکمل ورزشی

بتا آلانین یک آمینواسید غیرضروری است و با توجه به اینکه در بدن از ترکیب سایر آمینواسیدها سنتز (ساخته) می گردد، مقدار ساخته شده در بدن پاسخگوی نیازمندی‌های فیزیولوژیک افراد عادی است.

بتا آلانین یک آمینواسید غیرضروری است و با توجه به اینکه در بدن از ترکیب سایر آمینواسیدها سنتز(ساخته) می گردد، مقدار ساخته شده در بدن پاسخگوی نیازمندیهای فیزیولوژیک افراد عادی می باشد.اما در ورزشکاران به سبب افزایش نیازمندیهای فیزیولوژیک، نیازهای پروتئینی نیز افزایش می یابد، لیکن این موضوع به معنی مجوز استفاده از مکمل نیست. به عنوان یک ورزشکار شما با مصرف پروتئین کافی در رژیم غذایی خود قادر به تامین نیازمندیهای بدنتان برای سنتز بتاآلانین و سایر پروتئین ها خواهید بود و مصرف مکمل های پروتئینی در صورت داشتن برنامه غذایی صحیح و منطبق با نیازمندی های جسمانی، فاقد منطق علمی است و عملا تحمیل هزینه های مالی غیرضروری به ورزشکار و خانواده ها و هدر دادن پول می باشد.

بتاآلانین به صورت معمول به شکل خوراکی با هدف بهبود عملکرد ورزشی و ظرفیت تمرینی، ساختن توده عضلانی خالص و افزایش کارکردهای جسمانی در افراد سالمند مورد استفاده قرار می‌گیرد. در زنان یائسه به منظور درمان گر گرفتگی کاربرد دارد، اما این موضوع از نظر علمی به طور کامل پذیرفته نشده و نیازمند انجام آزمایشات دقیق است.

این مکمل جزء مکمل های افزایش دهنده عملکرد و موثر و بی خطر می باشد.در سال های اخیر تحقیقاتی درباره تاثیر این ماده بر اساس ارتباط آن با کارنوزین انجام پذیرفته است. کارنوزین یک دی پپتید ساخته شده از اسید های آمینه هیستیدین و آلانین میباشد که به مقدار زیاد در عضلات اسکلتی وجود دارد. اعتقاد بر این است که کارنوزین اصلی ترین بافرکننده موجود در عضلات اسکلتی می‌باشد. بنابراین محتوای بالای این ترکیب در عضله، احتمال خستگی در اثر افزایش اسید درون عضلانی را کاهش داده و در شدت های تمرینی و ورزشی بالا امکان ادامه تمرین بیشتر را مهیا می کند. مطالعات نشان داده اند که مصرف خوراکی بتا آلانین به مدت 28 روز منجر به افزایش سطوح کارنوزین در بدن می شود. این امر منجر به افزایش ظرفیت کاری و به تعویق انداختن خستگی می شود. مطالعات نشان داده اند که مکمل بتا آلانین میزان خستگی را کاهش می دهد . مکمل آلانین باعث افزایش توده خالص بدن نیز می شود، این تاثیر ناشی از ماهیت این آمینواسید و دیگر آمینواسیدها در کمک به سنتز عضله می باشد. مصرف همزمان بتا آلانین با مکملهای کربوهیدراتی به دلیل تحریک انسولین و انتقال بهینه بتاآلانین به درون عضله مورد توجه متخصصین تغذیه ورزشی است. مصرف بتا آلانین قبل و بعد از فعالیت ورزشی به دلیل بالا بردن محتوای بتا آلانین در خون، دسترسی عضله به بتا آلانین در هنگام فعالیت را تسهیل می‌کند.

در تکواندوکاران و در کل رزمی کاران، مکمل سازی با بتا آلانین علاوه بر افزایش حجم عضلات (جنبه مثبت) و افزایش وزن (گاها جنبه منفی) باعث افزایش ظرفیت کاری و تعویق خستگی محیطی و عضلانی می شود.

مقدار مصرف روزانه بتا آلانین با توجه به اهداف و شرایط فیزیولوژیک از 4 تا 9 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن متغیر است.

آثار بحث برانگیز مکمل سازی با بتا آلانین شامل افزایش قدرت و توان انفجاری عضلات، افزایش مقاومت بی هوازی و ظرفیت هوازی به ورزشکاران امکان فعالیت بیشتر قبل از خستگی می‌دهد.

مصرف بتا آلانین به مدت بیش از 4  هفته، احتمال اختلال با برداشت تائورین و در نتیجه اختلال در کارکرد قلبی را بیشتر می­کند.

فدراسیون تکواندو در شبکه های اجتماعی

اخبار ، تصاویر ، ویدئو و اطلاعیه های ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیوندهای مهم


لیست داروهای ممنوعه 2020

مشاهده

قوانین ، ثبت علامت تجاری

مشاهده

پایگاه خبری شهدای تکواندو

مشاهده

بانک اطلاعات فدراسیون

مشاهده

جشنواره شهید رجایی

مشاهده

تقویم ورزشی سال 1400

مشاهده