سایت رسمی فدراسیون تکواندو ج.ا.ایران

این سایت متعلق به فدراسیون تکواندو جمهوری اسلامی ایران می باشد.

حقوق خبری و تصویری سایت
  • کلیه حقوق خبری و تصویری سایت متعلق به فدراسیون تکواندو جمهوری اسلامی ایران می باشد.
اطلاعات تماس
    آدرس: تهران - خيابان شريعتي - خيابان شهيد ميرزاپور (خيابان سهيل سابق) كوچه شهید طاهری - روبروي مجتمع مسكوني سبحان - فدراسيون تكواندو جمهوري اسلامي ايران
    کدپستی: 1931735593

    تلفن : 22242441
    تلفن : 22242442
    تلفن : 22242443

پوررهنما، ستاره پرافتخار پاراتکواندو دنیا به دنبال تکمیل پازل افتخارات در توکیو

پس از حضور 12 ساله پور رهنما در تیم ملی و کسب 14 مدال طلا، نقره و برنز در مسابقات جهانی و آسیایی حالا قرار است او روی شیاپ‌چانگ پارالمپیک به میدان برود. مدالی که بدون شک پوررهنما لایق کسب آن است تا دستاورد بی‌نظیر خود را تکمیل کند.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون تکواندو،مهدی‌ پوررهنما تکواندوکار پارالمپیکی 26 ساله کشورمان در بندرانزلی متولد شد و در 7 سالگی با تشویق و همراهی پدرش در باشگاه تکواندو ثبت‌نام کرد تا روزی تبدیل به یکی از ستارگان پرافتخار پاراتکواندو دنیا شود.

او خیلی زود پله‌های ترقی را در تکواندو ایران را پیمود و در حالی که 14 سال بیشتر نداشت برای نخستین بار به اردوی تیم ملی پاراتکواندو کشورمان دعوت شد. اتفاقی که سرنوشت او را به سرعت تغییر داد و این فرصت در اختیار پوررهنما قرار گرفت تا در 14 سالگی در اولین دوره مسابقات قهرمانی جهان این رشته در سال 2009 باکو آذربایجان به میدان برود و مسیر پرافتخار قهرمانی خود را آغاز کند.

پوررهنما با وجود سن و سال کم در آذربایجان نشان داد که قصد انجام کارهای بزرگ در این رشته را دارد و شروع این مسیر سخت نیز کسب مدال برنز جهانی بود. مدالی که نام او را در کنار محمود جعفرزاده به عنوان اولین افتخارآفرینان پاراتکواندو ایران در جهان ثبت کرد.

یک سال بعد از شروع افتخارآفرینی پوررهنما، او این بار همراه با تیم ملی به دومین دوره مسابقات جهانی روسیه اعزام شد و این بار نیز دست خالی به کشور بازنگشت و با بهبود عملکردش، رنگ مدال برنز خود را به نقره تغییر داد تا روند مثبت صعودی عملکردش همچنان ادامه داشته باشد.

آروبا در سال 2012 میزبان سومین دوره مسابقات جهانی پاراتکواندو بود. میدانی که سرانجام طلسم کسب مدال طلا توسط پاراتکواندو ایران و پوررهنما در آن شکسته شد و تیم ملی کشورمان توانست با کسب دو مدال طلای مهدی پوررهنما و محمود جعفرزاده برای اولین بار حضور روی سکوی مسابقات جهانی را با سومی دنیا جشن بگیرد.

پوررهنما برای کسب افتخارآفرینی دیگر در تکواندو ایران تا سال 2014 صبر کرد ودر پنجمین دوره مسابقات جهانی بار دیگر در روسیه بر سکوی قهرمانی جهان ایستاد تا در 19 سالگی این بار همراه با تیم ملی کشورمان برای نخستین بار به مقام نایب قهرمانی تیمی جهان نیز دست پیدا کند.

سرانجام پس از 5 دوره برگزاری مسابقات جهانی رشته پاراتکواندو، در فروردین سال 1394، اولین دوره مسابقات پاراتکواندو قهرمانی آسیا نیز برگزار شد. رقابت‌هایی که در سال 2015 در چین تایپه برگزار شد و مهدی پوررهنما و هم تیمی‌هایش با کسب دو مدال طلا، دو نقره و یک برنز به قهرمانی در قاره کهن دست یافتند. یکی از دو مدال طلای کشورمان به پوررهنما رسید تا قدرت‌نمایی پسر خوب پاراتکواندو ایران در قاره آسیا نیز آغاز شود.

برای تکواندوکار شایسته کشورمان فقط  کمتر از شش ماه زمان نیاز بود تا پس از کسب نخستین مدال آسیایی در ششمین دوره مسابقات جهانی پاراتکواندو در سال 2015 نیز طلایی شود و هت‌تریک قهرمانی جهان خود را در سن 20 سالگی جشن بگیرد. سومین مدال طلای جهان پوررهنما در ترکیه کسب شد تا مشخص شود نماینده تکواندو ایران در کسب مدال سیریناپذیر است و در هر رویداد تنها برای کسب بهترین مدال شرکت می‌کند.

سال 2015 برای مهدی‌پوررهنما با کسب یک مدال طلای دیگر در مسابقات بین‌المللی ورزشکاران قطع عضو در سوچی روسیه تداوم داشت تا روز به روز کلکسیون افتخارات نماینده شایسته تکواندو ایران سنگین‌تر شود.

"مانیل" فیلیپین میدانی دیگر برای پسران شایسته پاراتکواندو ایران بود تا با کسب سه مدال طلا، سه مدال نقره و یک مدال برنز بار دیگر پرقدرت به مقام قهرمانی آسیا دست پیدا کنند. باز هم طبق روال همیشگی یکی از نفرات طلایی کشورمان مهدی پوررهنما بود که کسب مدال برای او تقریباً به یک عادت تبدیل شده بود.

مدال‌هایی که با توجه به حضور ورزشکاران سایر قاره‌های در مسابقات قاره‌های دیگر کمتر از مسابقات جهانی نبود، اما انجام کارهای بزرگ برای پوررهنما تبدیل به اتفاقی عادی شده بود.

پوررهنما بعد از کسب دومین طلای قهرمانی آسیا، در شهریورماه سال 95 در پنجمین دوره قهرمانی اروپا در "ورشو" به عنوان ورزشکار میهمان شرکت کرد و با کسب مدال نقره قهرمانی اروپا به ایران بازگشت.

سال 2017 برای نماینده تکواندو کشورمان با هت‌تریک مدال طلا در سومین دوره مسابقات قهرمانی آسیا آغاز شد تا این بار کره‌جنوبی مهد تکواندو دنیا شاهد درخشش پسری از استان گیلان باشد. با کسب چهار مدال طلا، یک مدال نقره و یک مدال برنز توسط تیم کشورمان در این مسابقات، جام سومین دوره نیز به ایران رسید.

در مهرماه سال 96 لندن به عنوان میزبان هفتمین دوره رقابت‌های جهانی پاراتکواندو شاهد حضور برترین‌های این رشته بود. مسابقاتی جهانی که هر ساله با حضور ورزشکاران بیشتری برگزار می‌شد و این بار میزبان 257 پاراتکواندوکار از 59 کشور جهان بود.

سختیِ افتخارآفرینی در مسابقات جهانی باز هم در مقابل اراده مهدی پوررهنما حرفی برای گفتن نداشت و چهارمین مدال طلای جهان بار دیگر بر سینه پسرطلایی ایران تکواندو نقش بست.

پوررهنما در آخرین روزهای سال 2017 میلادی در دومین حضور در مسابقات بین‌المللی ورزشکاران قطع عضو در پرتغال حاضر شد تا رنگ مدال نقره مسابقات دوره گذشته خود را به طلا تغییر بدهد. ماموریتی که در پرتغال به خوبی انجام شد و طلای این رویداد نیز به کلکسیون پوررهنما پیوست.

چهارمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا در خردادماه سال 97 در هوشیمینه ویتنام برگزار شد. رقابت‌هایی که بهترین فرصت برای پوکر قهرمانی پوررهنما در قاره کهن بود و نبوغ و تداوم مسیر درست قهرمانی یکی از ورزشکاران شایسته کشورمان را بار دیگر اثبات کند.

تیم ملی کشورمان نیز با 5 مدال طلا، یک مدال نقره و یک مدال برنز چهارمین قهرمانی خود را جشن گرفت تا قاره کهن یک بار دیگر در برابر شایستگی پسران کشورمان سر تعظیم فرود آورد.

پوررهنما سال 2019 را با یک شوک بزرگ آغاز کرد و برای اولین بار دست خالی مسابقات جهانی را ترک کرد. اتفاقی که  بدشانسی نقش اساسی را در آن ایفا می‌کرد و به سرعت نیز با کسب مدال طلا در پنجمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا در اردن و جام ریاست فدراسون جهانی جبران شد تا مشخص شود که اتفاقات نیز جزئی از ورزش قهرمانی است.

با تعویق یک ساله رقابت‌های پارالمپیک، پوررهنما در ششمین دوره مسابقات قهرمانی همراه با تیم ملی کشورمان به میدان رفت و شش مدال طلای خود از آسیا را کسب کرد تا بیش از پیش خود را در این رشته ورزشی تاریخ‌ساز کند.

حالا قرار است پس از حضور 12 ساله پور رهنما در تیم ملی و کسب 14 مدال طلا، نقره و برنز در مسابقات جهانی و آسیایی روی شیاپ‌چانگ پارالمپیک به میدان برود. مدالی که بدون شک پوررهنما لایق کسب آن است تا دستاورد بی‌نظیر خود را تکمیل کند.

برای ورزشکاری که عمر قدمت فعالیتش در پاراتکواندو هم اندازه قدمت مسابقات این رشته است، کسب مدال پارالمپیک کمترین دستاورد ممکن است و امیدواریم این حق طبیعی در توکیو به پسر خوب پاراتکواندو ایران برسد.

فدراسیون تکواندو در شبکه های اجتماعی

اخبار ، تصاویر ، ویدئو و اطلاعیه های ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پیوندهای مهم


لیست داروهای ممنوعه 2020

مشاهده

قوانین ، ثبت علامت تجاری

مشاهده

پایگاه خبری شهدای تکواندو

مشاهده

بانک اطلاعات فدراسیون

مشاهده

جشنواره شهید رجایی

مشاهده

تقویم ورزشی سال 1400

مشاهده